عنوان پایان‌نامه

معرفی کامل سری سقطی و تاثیر او بر شعر و نثر عرفانی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "معرفی کامل سری سقطی و تاثیر او بر شعر و نثر عرفانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50997;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 78934
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    زهره محمودی

    یکی از عرفای برجسته ی قرن سوم سرّی سقطی می باشد، او مرید معروف کرخی و استاد جنید بغدادی می باشد یکی از وقایع مهم در زندگی او، گفتن یک الحمدالله در پی نسوختن کلبه اش بود که سی سال استغفار را برای او به دنبال داشت و همین امر موجب ورود او به مرحله ی عرفان و تصوف شد. از او کتاب مدونی در دست نیست و کسی هم به او کتابی نسبت نداده است، بلکه اقوال و حکایاتی به صورت پراکنده در کتب صوفیه در مورد او نقل شده است که در اینجا به صورت یکجا جمع آوری شده است. او عارفی بود که دارای مقام و منزلتی عالی در زمینه عرفان می باشد اما برخلاف عرفای دیگر چون ابوسعید ابوالخیر، بایزید بسطامی و ... دارای شهرت نیست زیرا نه تنها خود سعی بر آن داشته که در گمنامی به سر برد بلکه شاید بتوان گفت واقعیت بر دار کشیده شدن حلاج چون ابری بر سر عرفای زمان خود سایه افکند و مانع از گسترش نام و اعتبار آنها گردید که از جمله آنها سرّی سقطی است، که مقام او به هیچ عنوان کمتر از حلاج نمی باشد چرا که عارف برجسته قرن هفتم، مولانا در بیتی، عظمت معنوی او را به نمایش می گذارد: سال ها صرف کردیم بر این باده ی جان کاسه ی سر تا حریف سری و شبلی و ذوالنون باشیم او کسی بود که در سایه ی تربیت او مریدان بزرگی چون جنید بغدادی وابوالحسن احمد بن محمد نوری (کسی که او را قمر صوفیه می نامیدند) به مقام های عالی در عرفان دست یافتند. او در قرن سوم، مضامینی را در کلام خود به کار برد که انعکاس و تأثیر آن در متون عرفانی بعد از خود در متون عرفانی (نظم و نثر) به صورت متعالی تر دیده می شود که در غزلیات شمس مولانا و مصیبت نامه عطار و... نمود بیشتری یافته است که در این زمینه به آن پرداخته شده است. کلمات کلیدی : الحمدلله – اقوال – مریدان – استغفار- عظمت معنوی
    Abstract
    Abstract: One of the privileged mystics of third century is Sarri Saqti,l who was a famous disciple of karkhi and the master of Joneyd Baqd?di. One o fthe most important event of his life is saying an Al-hamdulillah, once after that his hut stayed safe from firing. This bring thirty years of retraction (esteqf?r) for him, but it also entered him in mysticism. There is no book available which be developed by him, and no one attributed a book to him, but his quotes and anecdotes are outspread in the books of sufie that we collect them here. Despite of his sublime status in mysticism, he is not famous as much as other mystics like Abu Saïd Abalkhayr, B?yazid Bast?mi, … because not only he attempted to live unknown, but also it should be mentioned that the fact of being hanged of Hall?j was just like cloud above the head of the other mistics of this period and prevented the distribution of their saqti whose status is not less than Hal?j's one and this is abvious from a distich of Mol?n?, outstanding mystics of 7th century, shows his spiritual greatness: We spend years on this wine of sprit cup of head to be the adversary of sarri, shabali and Zon-non. He was the one, under the shadow of his cultivation the big disciples like Jonyed Baqdadi and Abu-Al Hasan Ahmed Ebn Mohammad Nouri (who was named the moon of sufie) reached the sublime status of mysticism. He used the contents in his statements which their influence and reflects in the mystic fextes (poetry and prose) of the next centuries in the more sublime forms, which are most phenomenon in Ghazaliyat-e Shams of Mol?n? and Mosibat-n?me Attar. Key words: Alhamdulillah, Quotes, Disciples, Retraction (Esteqf?r), Spiritual Greatness.