عنوان پایاننامه
بررسی درک معلمان (زیست ، فیزیکو شیمی) از مفهوم علم و عالم و رابطه آن با رضایت شغلی ایشان در مقطع دبیرستان شهرستان نهاوند
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2572;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79236;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2572;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79236
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا بیات
- چکیده
- هدف پژوهش حاضربررسی درک معلمان علوم(فیزیک،شیمی،زیست) از علم و عالم و رابطه آن با رضایت شغلی آنها و جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی معلمان علوم دبیرستان شهرستان نهاوند در سال تحصیلی 90-89 است. برای نمونه گیری در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. تعداد حجم جامعه 66 نفر بوده است که از 52 نفر از ایشان به پرسش نامه پاسخ کامل داده اند. روش تحقیق غیر آزمایشی و از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. اطلاعات پژوهش توسط دو پرسشنامه درک معلمان از علم و عالم که به صورت محقق ساخته و پرسش نامه رضایت شغلی استیفن رابینز گرد آوری شد. تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از نمودارها، جداول و میانگین ها اطلاعات توصیف شدند. در بخش استنباطی با استفاده از آزمون های آماری تی تک نمونه ای، من ویتنی ،کروسکال والیس، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه به سؤال های پژوهش پاسخ داده شد که نتایج زیر بدست آمد. نتایج کلی حاکی از آن است که میزان درک معلمان از علم (با توجه به مقدار میانگین 78/.) و از عالم (با توجه به مقدار میانگین 84/.) بالاتر از حد متوسط است. همچنین از میان عوامل عمده ای مانند رشته ی تحصیلی، سابقه ی کار، سن وجنسیت در درک معلمان از علم و عالم تنها درسطح تحصیلات تفاوت معناداری در سطح 95/. دیده شد. لازم به ذکر است که در این جامعه تفاوت معناداری بین درک معلمان از علم و عالم با رضایت شغلی ایشان مشاهده نگردید.
- Abstract
- The aim of this research was to examine science teachers’s understand of science and world and its relationship with their job satisfaction. The statistical community of the study was constituted all science teachers of Nahavand city in the years of 89-90. To sample in this research, the census method was used. The volume number of the society was 66 that 52 of them answered to the questionnaire completely. The research method was non-experimental and descriptive-survey. The research information was collected through two questionnaire that one was about teachers’s understand of science and world made by researcher and another was Pay Stiffen’s job satisfaction questionnaire. Analyzing of data was implemented in two parts of descriptive and illative. in the first part, information was described by diagrams, tables, and averages. General results expressed that the amount of teachers understand of science (regarding to average of /78) and world (regarding to average of ./78) was upper that average. And also, among many factors such as major of study, job background, age, and gender which were effective on teachers’s understand of science and world however just in the education factor was seen a meaningful difference in the level of /95.it is essential to mention in this community wasn’t seen a meaningful difference between teachers’s understand of science and world and their job satisfaction. teachers’s understand of science and world, job satisfaction, science teachers