عنوان پایاننامه
مقلیسه تاثیر روش سخنرانی روش تفحص گروهی و روش جورجین بر افزایش عملکرد تحصیلی و خودراهبری یادگیری
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50952;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1720
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- موسی شهودی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- خودراهبری یادگیری، از مفاهیم اصلی در آموزش وپرورش در عصرحاضر است. اندیشمندان آموزش وپرورش بر این امر معتقدند که ایجاد مهارت خودراهبری در دانش آموز، باعث ایجاد نیاز دائمی دانش آموز به یادگیری می شود و از هر فرصت یادگیری برای یادگیری بهره می گیرد. بهره بردن از فرصت های یادگیری منوط به همکاری با دیگران است و دانش آموز، موفقیت خود را در گروی همکاری با دیگران و کار گروهی می بیند. از اهداف نظام آموزشی افزایش عملکردتحصیلی دانش آموزان است. روش های نوین فعال دانش آموزمحور باعث می شود که دانش آموزان با رغبت بیشتری تحصیل کنند و افزایش عملکردتحصیلی بهتر و بیشتری داشته باشند. هدف از این تحقیق مقایسه و بررسی روشهای نوین تدریس با روش سنتی سخنرانی در دانش آموزان پسر سال دوم تجربی در درس زیست شناسی در ایجاد و افزایش خودراهبری یاددگیری و افزایش عملکردتحصیلی می باشد. نمونه گیری در این تحقیق، بخاطر موقعیت محقق به عنوان دبیرآموزش وپرورش، در دسترس بودن اطلاعات و نظارت کامل محقق از نمونه گیری سهل الوصول استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودراهبری و امتحان آغازین درس زیست شناسی 1 سال دوم تجربی در بهمن ماه، پیش آزمون و در خردادماه و پس از یک دوره آموزش چهارماهه بار دیگر از پرسشنامه و امتحان زیست شناسی1، پس آزمون از دانش آموزان در یک محیط کاملا کنترل شده گرفته شد. برای تحلیل داده های مربوط به پرسشنامه خودراهبری یادگیری و عملکردتحصیلی از روش های آمارتوصیفی (فراوانی، درصد، میانگین وانحراف استاندارد) و از روش های آماری استنباطی ( tوابسته، تحلیل واریانس و روش کمترین تفاوت معنادار) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده ی این است که tوابسته در آیتم های آگاهی، راهبردهای یادگیری، ارزشیابی، مهارت های بین فردی در روشهای تدریس جورچین و تفحص گروهی و فعالیت های یادگیری در روشهای تدریس جورچین، تفحص گروهی و سخنرانی معنادار می باشد. tوابسته در عملکردتحصیلی در هرسه گروه معنادار شده است. در تحلیل واریانس درعامل های راهبردهای یادگیری، فعالیت های یادگیری و ارزشیابی بین گروه ها ی آزمایشی باگروه گواه تفاوت معنادار دیده می شود و درعامل های آگاهی و ارزشیابی تفاوت معناداری بین گروه ها دیده نشده است. در بحث عملکردتحصیلی بین گروهها تفاوت معناداری دیده نشده است. کلیدواژه ها: خودراهبری یادگیری، عملکردتحصیلی، روش تدریس سخنرانی، روش تدریس تفحص گروهی، روش تدریس جورچین
- Abstract
- Abstract Learning Self-direct learning is one of the main concepts of education at present time. Education experts believe that creation of self-direct learning skill causes student permanently to feel need for learning and to seize every opportunity for learning. Benefiting from learning opportunities depends on cooperation with others and student sees his success owing to cooperation with others and team work. Among the goals of education system is students’ study performance. Studentoriented novel active methods allow students to study with higher motivation and to improve and enhance their performance. This research intends to investigate and compare new teaching methods with the traditional lecture-based method among second year high school male students in regard to the subject matter biology in order to create and enhance their learning self-direct learning and to improve their study-performance. Due to the position of the researcher as the teacher of Education Office, and his easy and full access to the information, he has used an easily manageable sampling method. T o collect information, Self-direct learning Questionnaire, the first-round examination of the subject matter Biology 1 of the second year, taking place on January, pre-test on May, and after a four-month during course, once again the questionnaire was distributed among the students, and the students have taken the exam of Biology 1, pre-test in a fully controlled environment. T o analyze the data regarding learning self-direct learning and study performance, descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistical methods (t-dependent, variance analysis, and the Least Significance Difference method) are used. The research results indicate that dependent-t has become significant in the factors awareness, learning strategies, evaluation, inter-personal skills in the teaching methods Jigsaw and Group investigation, and learning activities have become significant in the teaching method Jigsaw, Group investigation, and lecture. In variance analysis regarding the factors learning strategies, learning activities, and evaluation, a significant difference between the examinees and the witness group has been observed, and with respect to the factors awareness and evaluation, no significant difference has been observed between the groups. In discussion on study performance, no significant difference between the groups has been observed. Key words: learning self-direct learning, study performance, lecture-based teaching method, group investigation teaching method, jigsaw teaching methods