عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت سواد علمی در دانشجویان علوم تربیتی و علوم دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت سواد علمی در دانشجویان علوم تربیتی و علوم دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52830
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت سواد علمی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده علوم دانشگاه تهران است، روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی می باشد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده علوم دانشگاه تهران می باشند که از این جامعه به شیوه نمونه گیری طبقه ای با رعایت نسبت ها نمونه ای به حجم 779 دانشجو که 631 دانشجو از دانشکده علوم و 148 دانشجو از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته 59 سوالی در دو بعد ماهیت علم (29 سوال) و عادت های ذهن (30سوال) است. جهت تعیین پایایی ابزار از روش الفای کرانباخ و کودر ریچاردسون استفاده شد که نتایج بیانگر پایایی ابزار بود و نیز با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم روایی مناسب بودن ابزار تایید شد. جهت تحلیل داده ها از ، آزمون تی تک نمونه ، مانووای چند متغیره و فریدمن استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که:1- مقدار t در بررسی وضعیت سواد علمی در دو بعد ماهیت علم و عادت های ذهن در کل نمونه دانشجویان و در دانشکده علوم و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سطح 05/0 معنادار و بیانگر وضعیت پایین تر این متغیرها از شاخص میانگین در کل نمونه است، 2- بین سطوح عامل جنسیت(دختر و پسر) و دانشکده در باب دو متغیر ماهیت علم، عادت های ذهن تفاوت معنادار در سطح 05/0 وجود دارد و وضعیت دانشجویان دانشکده علوم در این دو متغیر به مراتب بهتر و بالاتر از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی است و وضعیت دانشجویان دختر در این دو متغیر به مراتب بهتر و بالاتر از دانشجویان پسر است 7- در گروه دانشجویان دانشکده علوم و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در باب متغیر ماهیت علم و عادت های ذهن می توان گفت بالاترین رتبه در دانشجویان دانشکده علوم مربوط به متغیر عادت های ذهن با میانگین(54/1) و کمترین رتبه مربوط به متغیر ماهیت علم با میانگین(15/1) می باشد و بالاترین رتبه در دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مربوط به متغیر ماهیت علم با میانگین(51/1) و کمترین رتبه مربوط به متغیر عادت های ذهن با میانگین(11/1) می باشد، 8- در گروه های: کل دختران، پسران، پسران دانشکده علوم و پسران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در باب متغیرهای ماهیت علم و عادت های ذهن می توان گفت بالاترین رتبه در دانشجویان دختر دانشکده علوم مربوط به متغیر عادت های ذهن با میانگین(69/1) و کمترین رتبه مربوط به متغیر ماهیت علم با میانگین(10/1) می باشد و بالاترین رتبه در دانشجویان دختر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مربوط به متغیر ماهیت علم با میانگین(47/1) و کمترین رتبه مربوط به متغیر عادت های ذهن با میانگین(02/1) می باشد. کلید واژه ها: سواد علمی ، نشانگرهای سواد علمی ، ماهیت علم ، عادت های ذهن ، پروژه 2061 ،
    Abstract
    Abstract: this study investigated the status of scientific literacy in undergraduate students of faculty of Psychology and Educational Sciences and Faculty of sciences Tehran University, The study Method is a descriptive cross-sectional survey, The society of study is all bachelor students and faculty of sciences Tehran University Faculty of Education and Psychology, That Stratified sampling of the population with respect to sample ratio 779 per student that have choosen,631 students from Faculty of sciences and 148 students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences .Data collected by questionnaires of 59 questions in both the nature of science (29 questions), and habits of mind (30 questions)as a tool. Reliability means of Cronbach's alpha and Richardson was used and the results have shown reliability of study tool. And validity of the second order confirmatory factor analysis confirmed the suitability of the tool. Sample t test for data analysis, multivariate, and Friedman was used.The results suggest that : 1) the t value in the assessment of scientific literacy in both the nature of science And habits of mind students in the total sample in Faculty of Educational Science and Psychology at Tehran University was on a meaningful level 0.05 And reflect the lower status of these variables as the mean of the total samples.2)Operating between the levels of gender (male and female) and two variables concerning the nature of science, habits of mind significant level 0.05and student 's status of sciences faculty are far better than these two variables and is higher than Students of Psychology and Educational Sciences . And status of female students in these two variables is far better than male students.3) Students group in the Department of Psychology and Educational Sciences Faculty of Science nature of sciences and habits of mind can be said about the changing nature that Students rated the changing habits of mind associated with a mean of 1.54 and the lowest rank of the variable nature of science is, with an average of 1.51.And the highest rank in the School of Psychology and Educational Sciences students about the changing nature of science is , with an average of 1.51 and the lowest ranked variable habits of mind associated with mean of 1.11. The whole group of females and males, males School Psychology and Educational Sciences Faculty of Science and variables concerning the nature and habits of mind can be said that Highest ranking in school science students about the changing habits of mind with an average of 1.69 and the lowest rank of the variable nature of science is, with an average of 1.10 and the highest ranking female students about the changing nature of science, with an average of 1.47 and the lowest average rating to the changing habits of mind is with 1.02 . Keywords: scientific literacy marker, the nature of science, habits of mind dimension, Project 2016