پویایی نقوش برجسته تخت جمشید: مطالعه موردی کاخ آپادانا و کاخ صد ستون
- رشته تحصیلی
- باستان شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 5632;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39433
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- کیوان قرچه
- چکیده
- نقش برجسته های تخت جمشید به علت در بر داشتن حجم زیادی از اطلاعات از زمان کشف شدن و شناخته شدنشان تا به امروز مانند گنجینه ای ارزشمند مورد بررسیهای گوناگونی قرار گرفته است. در این بررسی نگرشی تازه در رابطه با دقت و ریز بینی و ابتکاری که هخامنشیان در تصویر کردن نقش برجسته ها در بسیاری از موارد یک بار از سمت راست و بار دیگر از سمت چپ به عمل آورده اند مورد ارزیابی قرار می گیرد. این شیوه که به نظر می رسد بر اساس داده هایی که تا به امروز در اختیار داریم برای اولین بار توسط هخامنشیان با استفاده های بجا از قوانین معکوس و قرینه کردن تصاویر صورت پذیرفته در تخت جمشید که پر نقش و نگار ترین مکان به یادگار مانده از این دوران می باشد قابل بررسی است. در این بررسی سعی شده با مقایسه ی نقوشی که در روبه روی هم قرا گرفته اند و یا به صورت قرینه ی هم تصویر شده اند پاره ای از قوانین نهفته در این نقوش عنوان گردد. همچنین در این تحقیق بازسازی هایی که از مراسم احتمالی در تخت جمشید صورت پذیرفته مورد بررسی قرار می گیرد.