عنوان پایان‌نامه

بررسی سازه فرمانی در فراگیری زبان اول از طریق اصل اول نظریه مرجع گزینی در کودکان فارسی زبان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی سازه فرمانی در فراگیری زبان اول از طریق اصل اول نظریه مرجع گزینی در کودکان فارسی زبان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 5134;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38860
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    علی درزی

    پایان‌نامه حاضر پژوهشی است درباره نحو زبان فارسی در حوزه فراگیری زبان کودک که در چارچوب نظریه‌ی حاکمیت و مرجع‌گزینی صورت گرفته است. در این پژوهش مفهوم انتزاعی سازه‌فرمانی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی نظریه‌ی حاکمیت و مرجع‌گزینی و به عنوان اصلی از اصول دستور جهانی از طریق اصل اول نظریه‌ی مرجع‌گزینی در فراگیری زبان توسط کودکان فارسی زبان مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور دو گروه از کودکان در رده‌های سنی 3 تا 4 سال و 4 تا 5 سال مورد آزمون قرار گرفتند. بررسی نتایج آماری آزمون نشان داد که کودکان 4 تا 5 ساله در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی یعنی گروه اسمی سازه فرمانی کننده‌ی آن بهتر از کودکان 3 تا 4 ساله عمل کردند. همچنین تأثیر متغیر جنس به عنوان عاملی زیستی و وراثتی بر مؤلفه‌های متغیر سازه‌فرمانی مورد تحلیل آماری قرار گرفت. بررسی نتایج آماری نشان‌دهنده‌ی عملکرد بهتر دختران نسبت به پسران در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی به عنوان عامل سازه‌فرمانی کننده‌ی آن بود. بر اساس نتایج آماری به دست آمده در پژوهش حاضر، فرضیه‌ی تحقیق مبنی بر ذهنی و ذاتی بودن مفهوم سازه‌فرمانی به عنوان عاملی در درک مرجع ضمایر ارجاعی در جملات بی‌نشان زبان فارسی در کودکان 4 تا 5 ساله تأیید گردید.
    Abstract
    This thesis is a research on Persian syntax in first language acquisition within the framework of Governement and Binding Theory. In this research, the abstract concept of C-command as one of the principles of Governement and Binding Theory in Universal Grammar was studied via the first principle of Binding Theory in a group of Persian speaking children. For this reason, two groups of children, 3- 4 and 4- 5 years old were tested as subjects in this study. The statistical results indicated that 4-5 years old children acted better than 3-4 years old children in recognizing the referent of an Anaphor or in recognizing the noun phrase which C-commands the Anaphor. Also, the effect of sex variable as a biological and inheritance factor on the features of the C-command variable was tested. The statistical results indicated that girls acted better than boys in recognizing the referent of an Anaphor or in recognizing the noun phrase which C-commands the Anaphor. On the basis of the present results, the research hypothesis which put emphasis on C-command as a biological and innate concept as a factor in recognizing the referent of Anaphors in unmarked Persian sentences in 4-5 years old children, was confirmed.