عنوان پایان‌نامه

شخصی سازی طراحی و چیدمان وب گاه بر اساس الگوهای رفتاری مالک



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شخصی سازی طراحی و چیدمان وب گاه بر اساس الگوهای رفتاری مالک" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1948;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49726
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰

    در دنیای امروز پیشرفت¬های چشمگیر در زمینه فناوری اطلاعات، سازمانها را قادر ساخته که محصولات و سرویس¬های خود را مطابق با نیازهای مشتریان تولید نموده و رویکرد شخصی¬سازی را با توجه به رفتارهای کاربر و کشف علائق او انجام دهند. در این میان با وجود تنوع و حجم وب¬گاه-ها ، مالکین به دنبال طراحی اصولی¬تر و جذاب¬تر وب¬گاه خود نسبت به وب¬گاه¬های دیگر هستند و در این بی¬همتا¬¬سازی هر نکته¬ای مانند طراحی و سهولت استفاده برای کاربر، محتوا و خدماتی که به مشتری ارائه می شود نقش بسزایی در موفقیت وب¬گاه دارد. هدف ما پیشنهاد سامانه¬ای است که مالکین با دانش اندک در مورد طراحی وب¬گاه, بتوانند تنها با پر کردن صفحه مشخصات خود و پاسخ¬گویی به سؤالاتی در مورد وب¬گاه مورد علاقه¬شان، به طرح-های استاندارد و مطابق با قواعد مهندسی واسط¬های کاربری دست یابند. این سامانه با رصد رفتار مالک و بکارگیری قوانین روانشناختی مستخرج از متون مربوطه، الگوهای مناسبی برای وب¬گاه خاص وی پیشنهاد می¬نماید. از جمله ساده¬ترین روش¬های مورد استفاده در این سیستم می¬تواند بررسی شباهت رفتار مالک جدید, با الگوهای بازیابی شده از دیگر مالکین مشابه خود
    Abstract
    Despite the variety and volume of website templates, the owners are looking for a more principled and attractive layout for their websites. In this situation, each design issue such as: color combination, element locations, etc. makes a good contribution to users’ satisfaction. Personalizing web page designs, the main problem is lack of the website manufacturer's understanding of owner's needs and the conditions described by him, which might lead to a non-acceptable product. This research offers a system which could recognize owners and audiences’ needs, automaticly. On one hand, owner behaviors and personal information have been considered. On the other hand, type of website and its visitors’ interests, for example cultural and regional presupposition, have led us to found out these needs and design an exemplary website. The research demands mapping design issues to extracted information consists, which is implemented via these steps. Firstly we prepared two models named “Web layoutDesign Model”,”User-Oriented Web Interface Layout”. Secondly, benchmarks of web design are identified. Then some of popular websites are investigated regard to these benchmarks. In addition, websites are clustered in order to design our model in recommender system.In this approach, owner’s information should be extracted. Common methods to elicit the information are questionnaires, owner’s demographic data, etc. In our research we did data mining algorithms on social networks with the purpose of discovering the owner’s interests. For finding the owner’s behavioral data, we developed some extension for the famous browsers to determining the user’s behavior in compared with another users. If the owner already has the personal website, the whole extractable information is parsed from this website. After processing information and comparing them with older users’ data. A template is proposed with standard patterns in accordance with the Psychological and Engineering Rules. This design is personalized and adapted for specific person and a dedicated desired design pattern is suggested. Data mining techniques such as collaboration filtering and content-based filtering are used for mapping benchmarks to favorite owner’s design. Then a software analyst under Web is used for scrutiny of owner’s behavior and evaluates the results. The final phase includes evaluation and receiving feedback system for ranking our layouts and improve current layout.