عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین سبک های تفکربا خلاقیت و پیشرفت تحصیلی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین سبک های تفکربا خلاقیت و پیشرفت تحصیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49954;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1676
    تاریخ دفاع
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    حمید قربانی
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین سبک های تفکر با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر ،کلیه ی دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه رشته های نظری شهرستان کامیاران می باشد که از میان آنها 270 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند (270= .(Nبرای سنجش متغیر ها از پرسشنامه ی تجدید نظر شده ی سبک های تفکر استرنبرگ، واگنر و ژانگ، 2007 (TSI-R2)، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب و همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نوبت دوم دانش آموزان استفاده شد. داده ها با روشهای آماری : همبستگی ساده (پیرسون) و رگرسیون خطی چند گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سبک های تفکرقانون گذارانه، قضایی، آنارشی، درونی، بیرونی و آزدمنشانه با خلاقیت رابطه ی مثبت و معنی دار و بین سبک محافظه کارانه با خلاقیت رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سبک های تفکر قانون گذارانه ، اجرایی ، مونارشی، سلسه مراتبی، کلی، و درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه ی مثبت و معنی دار و بین آزادمنشانه با پیشرفت تحصیلی رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های تفکر آزاد منشانه ، الیگارشی، قانون گذارانه و قضایی از قدرت پیش بینی کنندگی خلاقیت برخوردارند. و سبک های قانون گذارانه ، آنارشی، مونارشی، اجرایی و آزاد منشانه از قدرت پیش بینی کنندگی پیشرفت تحصیلی برخوردارند کلید واژه ها: سبک های تفکر ،خلاقیت ، پیشرفت تحصیلی
    Abstract
    Abstract The purpose of the present study is to consider the relation between thinking styles and creativity and educational (academic) progress. The population of the present study included all the third-grade high school male students of theoretical fields of study of Kamyaran high schools from which 270 persons were chosen by simple random sampling (N= 270). Sternberg, Wagner, and Zhang’s Revised Thinking styles’ questionnaire, 2007 (TSI-R2) and Torrance Test of Creative Thinking Figural B were used for measuring the variables. And the participants’ second semester average was used for measuring educational (academic) progress. The data was analyzed using the statistical methods of Pearson’s coefficient of correlation and multiple regression analysis. The findings showed that a positive and meaningful relation existed between legislative, judicial, anarchic, intrinsic, extrinsic, and liberal thinking styles and creativity and a negative and meaningful relation between conservative thinking style and creativity. It also showed that a positive and meaningful relation existed between legislative, executive, monarchic, hierarchical, global, and intrinsic thinking styles and educational (academic) progress and a negative and meaningful relation between liberal style and educational (academic) progress. Furthermore, the results of multiple regression analysis suggested that liberal, oligarchic, legislative, and judicial thinking styles have the potential of predicting creativity. Also, legislative, anarchic, monarchic, executive, and liberal thinking styles have the potential of predicting educational (academic) progress. Keywords: thinking styles, creativity, educational (academic) progress