عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ی ارضای نیازهای روانی بنیادی ( خود مختاری ،شایستگی و ارتباط) با انگیزش پیشرفت تحصیلی ( درونی ،بیرونی و علوم انگیزش ) و پیشرفت تحصیل یدر دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان سر پل ذهاب در سال تحصیلی ۹۰-۸۹




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49962;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1677
    تاریخ دفاع
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    جواد جواهری
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین ارضای نیازهای روانی بنیادین(خودمختاری،لیاقت وشایستگی) با انگیزش پیشرفت تحصیلی(درونی ،بیرونی و عدم انگیزش) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر سال سوم دبیرستان شهرستان سرپل ذهاب است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر و دختر سال سوم مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب بود که از میان آن ها 284 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر نیازهای روانی از پرسشنامه مقیاس ارضای نیاز وبرای متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی از مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلیAMS وبرای پیشرفت تحصیلی از معدل کل نیمسال اول استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای روانی بنیادین و پیشرفت تحصیلی رابطه ی معناداری وجود ندارد. بین نیازهای روانی بنیادین با انگیزش درونی و همچنین انگیزش بیرونی رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد. بین نیازهای روانی بنیادین و عدم انگیزش رابطه ی منفی معناداربه دست آمد. بین انگیزش پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه ی مثبت معناداروجود دارد.همچنین بین دانش آموزان دختر و پسر در میزان نیازهای روانی تنها در مولفه خودمختاری تفاوت وجود دارد که دردختران بیشتر است .همچنین میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی درونی در دختران بالاتر از پسران ومیزان عدم انگیزش پیشرفت تحصیلی در پسران بالاتر از دختران می باشد. کلید واژه ها:نیازهای روانی بنیادین،انگیزش پیشرفت تحصیلی،پیشرفت تحصیلی،خود مختاری ،شایستگی ، ا رتباط
    Abstract
    The porpose of this study is investigation the relationship between basic psychological needs (autonomy, competence,relatedness) with academic motivation ( intrinsic motivation ,extrinsic motivation,amotivation) and academic achievement in three grade high school student s in sarpol e zahab city (Iran ). For this study ,284(150 Female ,134 Male) selected among three grade high school student s in sarpol e zahab city.The Student passed the questionnare below: For assess basic psychological needs we used need Fulfillment scale and for assess academic motivation we used the Academic Motivation Scale (AMS) and their academic performance were measured at the end of the academic season 1389-1390 (2010-2011).Result analysis reveals the basic psychological needs have no significant relation with academic achievement .between basic psychological needs with intrinsic motivation and extrinsic motivation have positive and significant relation. between basic psychological needs with amotivation have negative and significant relation.Between academic motivation and academic achievement have positive and significant relation.between boy and girl in basic psychological need have different in autonomy component .intrinsic motivation is higher in girls and amotivation is higher in boys. Key words: basic psychological needs, academic motivation, academic achievement, autonomy, competence,relatedness