عنوان پایاننامه
اقلیت و دوکراسی: سوزه و هویت در فرهنگ سیاسی دموکراتیک
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3582;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3582
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمودرضا مقدم شاد
- استاد راهنما
- جهانگیر معینی علمداری
- چکیده
- دموکراسی دستکم در طول چند سدهی گذشته با چالشهای گوناگونی روبرو بوده است. گرچه امروزه ظاهرا دموکراسی به هنجاری جهانی بدل شده، ظهور جنبشها و حرکتهای اعتراضی جمعی نوید چالشهای جدیدی را برای این الگو از نظم سیاسی میدهد. در پرتو برداشت رایج از دموکراسی در قالب حکومت اکثریت، اقلیتی ظاهر میشود که به صورت پنهان یا آشکار در معرض طرد و سرکوب قرار میگیرد. بنابراین یکی از مهمترین چالشهای پیشروی دموکراسی، شالودهشکنی از این دوگان? اکثریت-اقلیت در جهت تقویت مبانی فرهنگ سیاسی دموکراتیک است؛ مسالهای که پژوهش حاضر را شکل میدهد. به نظرمیرسد توجه به فرآیند احیا و هویتیابی سوژه، ما را در مسیر درک چرایی ظهور جنبشهای اجتماعی جدیدی قرار میدهد؛ جنبشهایی که با هدف دفاع از حقوق اقلیتهای اجتماعی، برداشت جدیدی از مفهوم اقلیت را طرح میکنند که نه تنها به تغییری بنیادین در فرآیندهای هویتسازی منجر میشود، بلکه الگوی اکثریتی دموکراسی را در کلیت آن زیر سوال میبرد. در پژوهش حاضر ضمن واکاوی این فرآیندهای هویتسازی، با توجه به نظریهی سوژه آلن تورن برداشت جدیدی را از هویت ارائه میکنیم که به شالودهشکنی از دوگانهی اقلیت/اکثریت یاری میرساند. برداشتی که همزمان به وجه خلاقانه و ماهیت متغییر هویتهای اجتماعی میپردازد، به گونهای که از این پس سیاست هویت جای خود را به سیاست اقلیت میدهد و مفهوم اقلیتشدگی به مثابه مفهومی انقلابی و ساختارشکنانه جایگاه خود را در تحلیل جنبشهای اجتماعی بازمیکند. به علاوه این نکته مورد تاکید قرار میگیرد که تنها در چارچوب یک فرهنگ سیاسی کثرتگرا امکان طرح خواستهها و حقوق اقلیتها در یک نظام دموکراتیک فراهم میشود. در نهایت با عنایت به تغییر مستمر و گریزناپذیر هنجارها و نهادهای موجود که با اشکال خاصی از روابط قدرت در یک جامعه پیوند خورده است، به مسئولیت تکتک شهروندان به مثابه سوژههایی آزاد و خودمختار برای حفظ و تداوم نظم دموکراتیک اشاره میشود.
- Abstract
- Apparently democracy has become a global norm in today's world; nevertheless, constant rising of social movements show us the possibility of new problems with this model of political order. According to the common understanding of democracy as a majority rule, a certain part of population will be formed as a minority which explicitly or implicitly suffers from exclusion and oppresion. Hence, one of the most important problematics confronting democratic project, which is at the same time the main question of our study, is the deconsruction of majority/minority dualism in order to improve democratic political culture. It seems that focusing on the processes of revival and identification of Subject giving us the opportunity to underestand the new social movements; the movements which aim at supporting the basic rights of minorities, along with presenting new underestanding of the concept of minority. This new conception not only fundementaly change the processes of collective identification, but also questioning the majority model of democracy in general. In this study we are going to discuss a different perception of identity on the basis of Allain Touraine's theory of Subject which can help us to deconstruct the duality between majority and minority. This notable perception of identity at the same time shows the creative and changing character of social identities, through which the old identity politics replaced by a new kind of minority politics and the concept of 'minoritization' as a revolutinary and decostructive conception finds its suitable place in alalyzing the social movements. In addition, we believe that the only way to defend the demands and the rights of minorities in a democratic political system is in the framework of pluralist political culture. Finally, according to the constant alteration of current norms and institutions which are in relation with the specific forms of power-relations in a certain society, every citizens of a democratic soceity as a free and self-determined Subject has a significant responsibility to maintain the demorcatic order.