عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر خود آمدی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49874
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- شهناز ترابی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هوش هیجانی در شکوفایی تواناییهای افراد عاملی مهم است و با موفقیت،کارائی،سلامتی،رضایت از زندگی و به طور کلی با قدرت تفکر و هوش رابطه مثبت دارد.بنابراین بررسی روشهای پرورش هوش هیجانی به پرورش تمام این توانایی ها در فرد می انجامد.در همین راستا هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.در این تحقیق تعداد 68 نفر از دانش آموزان دختر سوم راهنمایی شهرستان ملارد که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند.ابزار اندازه گیری،نسخه فارسی آزمون هوش هیجانی تجدید نظر شده شات،آزمون خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان و معدل کل در نیمسال اول و دوم بود.گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش هوش هیجانی،در خلال 8 هفته شرکت کردند.داده های حاصل از طریق شاخصهای آماری میانگین،انحراف معیار و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر هوش هیجانی را باعث شده است،از سویی دیگر نتایج پژوهش حاکی ازوجود تفاوت معنی دار در خودکارآمدی تحصیلی گروه آزمایش و کنترل بود،اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. کلید واژه ها : هوش هیجانی،آموزش هوش هیجانی،خودکارآمدی تحصیلی،پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- Abstract : The role of emotional intelligence training in academic achievement & Academic Self-efficacy in students of high school. Emotional intelligence plays an important role in all aspects of one’s health, life satisfaction, efficiency, and success, among others. Thus, to improve Emotional intelligence is to improve all these aspects. a sample of 68 junior high school fe-male students were randomly selected and divided into two groups(that each 34 persons become experimental and control group). During eight weeks and 15 sections of 30 minuets the experimental group partici-pates in training schedule. The instruments used to measure the participant’s Emotional intelligence was FEIS-41(2007), Academic self – efficacy was MJSES (1999), academic achievement was term1,2 Total means. Results show the EQ of the experimental group was significantly improved and training effect in academic self – efficacy was significant but in academic achievement was not significant. Keywords: Emotional intelligence, Academic self – efficacy, Academic achieve-ment, Emotional intelligence training.