عنوان پایان‌نامه

چهره پدر و تصویر خشونت در راهزنان اثر شیلر و خاندان چنچی اثر شلی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "چهره پدر و تصویر خشونت در راهزنان اثر شیلر و خاندان چنچی اثر شلی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1628/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57659
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    شکوفه اولیا
    استاد راهنما
    سیدمحمد مرندی

    چهره پدر و خشونت هر دو در جنبش ادبی "پری رمانتیک" که شیلر پیرو آن بود و نیز در دوره "رمانتیک" که شلی از حامیان آن بود نقش اصلی را بعهده دارند. این پایان نامه نمایشنامه "راهزنان" اثر شیلرو "خاندان چن چی" اثر شلی را از دیدگاه روان شناسانه لاکان مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. البته قبل از ورود به بحث مقایسه دو نمایشنامه بالا تعریفی از برخی اصطلاحات مورد استفاده لاکان ارائه می شود. در ادامه این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که چگونه چهره های اصلی نمایشنامه ها به مقابله با خانواده و نظام اجتماعی حاکم می پردازد و باعث تزلزل اقتدار پدر می شود. همچنین نقش مهم تخیل در جهت گیری فرزندان علیه آموزه های پدر مورد بررسی قرار می گیرد. برای اثبات نقش تخیل از تئوری "واهمه از تقلید" هارولد بلوم کمک گرفته شده است. این پایان نامه تلاش دارد که به این سؤالات پاسخ دهد: آیا امکان دارد که فرزند خود را از سیطره قدرت پدر خارج نماید؟ و مسئله دیگر اینکه طبق تئوری "تغییر خواسته ها" ی لاکان، افراد پس از نیل به یک خواسته و هدف، برای بدست آوردن خواسته دیگری تلاش می کنند. لاکان معتقد است که افراد در این سیر تغییر خواسته ها، در پی رسیدن به احساس رضایت دوران کودکی خود می باشند. در این پایان نامه نویسنده سعی بر آن دارد که نشان دهد آیا تئوری لاکن در این دو نمایشنامه بوقوع می پیوندد یا خیر. همچنین نگاهی اجمالی به نمایشنامه "ندامت" اثر کالریج که در پاسخ به نمایشنامه "راهزنان" شیلر نوشته شده خواهیم داشت. در این نایشنامه کالریج سعی دارد ثابت کند تعلیم و تربیت می تواند جایگزین مناسبی برای خشونت ارائه شده در نمایشامه های شیلر و شلی باشد. کلمات کلیدی : شیلر، شلی، لاکان، پدر، عرصه تخیلی، عرصه نمادین، عرصه واقعی، میل، خشونت، تخیل.
    Abstract
    The father figure and the topic of violence were central to both the Sturm und Drang movement to which Schiller belonged and Romanticism of which Shelley was a fierce proponent. This thesis explains the key Lacanian concepts of the Name-of-the-Father, the Imaginary, the Symbolic and the Real, the phallus and desire, before subsequently applying them to Schiller's play entitled The Robbers and Shelley's tragedy The Cenci. Through these plays, this study examines how the main characters challenge the existing familial and social orders by destabilizing the authority of the father figure. Moreover, it explores the pivotal role that imagination plays in helping the protagonists to swerve from the path which their fathers laid down for them. Bloom's theory of the Anxiety of Influence is elucidated with a view to understanding how the new generation struggles to break free from the clutches of its father. The main concern of this study is to explore the position that these plays seem to take with regard to the possibility of a break from patriarchy. By tracing the movement of desire, the present research further considers the possibility of the protagonist's return to a prelapsarian state of blissful plenitude. Coleridge's Remorse, a play written in response to The Robbers and largely inspired by Schiller's notion of aesthetic education will be briefly analyzed in an attempt to find an alternative to the deadlock of violence that both Schiller and Shelley seem to have repudiated. Keywords: Schiller, Shelley, Lacan, Imaginary Order, Symbolic Order, Real, Name-of- the-Father, desire, violence, imagination