بخش بندی بازارگوشی تلفن همراه بر مبنای خصوصیات رفتاری
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50173
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرهنگ بوستانی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- رقابت شدید بین شرکتهای تولید کننده گوشی تلفن همراه و رشد سریع تکنولوژی در صنعت گوشی تلفن همراه، شرکتها را به درک بهتر مصرف کنندگانشان برای ارائه محصولات منحصر به فرد و رقابتی با ویژگیهای مطلوب ترغیب میکند. بنابراین، درک نیازها و برآوردن احتیاجات بخشهای مختلف مصرف کنندگان با خصوصیات رفتاری متمایز از اهمیت بالایی برخوردار شده است. هدف این پژوهش یافتن بخشهای مصرف کنندگان با خصوصیات رفتاری متفاوت در بازار گوشی تلفن همراه است. بدین منظور، معیارهای تصمیم گیری 302 مصرف کننده گوشی تلفن همراه در ایران با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد و چهار گروه متفاوت رفتاری به دست آمد. تحلیل عاملی بر روی 30 ویژگی که مصرف کنندگان در خرید گوشی تلفن همراه اهمیت میدهند انجام گرفت و از این تحلیل هفت معیار تصمیم گیری اصلی به دست آمد. این معیارها برای بخش بندی بازار مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از روش تحلیل خوشهای چهار خوشه رفتاری به دست آمد که عملگرا، قناعتگر، ارزشگرا و مدگرا نامگذاری شدند. مصرف کنندگان عملگرا به ویژگیهای سخت افزاری کیفیت خدمات و امنیت و خصوصیات ظاهری اهمیت زیادی میدهند. گروه قناعتگر رویکرد کم خواهی برای این محصول دارند. این گروه به همه ویژگیهای محصول اهمیت کمی میدهند و فقط اهمیت نسبی به ویژگیهای سخت افزاری میدهند. مصرف کنندگان ارزشگرا بین چهار بخش موجود بیشترین سطح اهمیت را به قیمت میدهند. گروه مدگرا به معیارهای سازگاری تکنولوژیک و قابلیت اتصال و جذابیت اجتماعی اهمیت زیادی میدهند و کمترین سطح اهمیت را به قیمت میدهند. این نشان میدهد که این بخش گرایش زیادی به برتری تکنولوژیک محصول دارد. در این پژوهش به بررسی تفاوتهای این چهار بخش برای متغیرهای درگیری و وفاداری نیز پرداخته شده است.
- Abstract
- This paper aims to discover consumer segments with different behavioral profiles in the mobile phone market. For this purpose, the decision-making criteria of 302 mobile phone consumers in Iran is analyzed and the sample is clustered meaningfully into four behaviorally different groups. Factor analysis is conducted on 30 different attributes to which consumers attach importance in purchasing a mobile phone. Seven major decision-making criteria is obtained from this analysis. These criteria are used for segmenting this consumer market into four behavior clusters, named as pragmatic, abstemious, value-conscious, and fashion-oriented. Pragmatic consumers are found to give high importance to the hardware features, service quality and physical attributes of the product. The abstemious group has minimalistic approach. This group gives little importance to all attributes of the product and only hardware features of the product has relative importance for these consumers. Value-conscious consumers focus strongly on price, and the fashion-oriented segment gives importance to technological compatibility and connectivity, and social attractiveness of the product. This shows that this segment is interested in technological superiority of the product. The study also includes findings and discussions about the differences these clusters display in terms of their involvement and loyalty styles.