بازنمایی زنان در خشم و هیاهو و گور به گور
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1296/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41821
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- احمد عباسی
- استاد راهنما
- سیدمحمد مرندی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر سعی دارد تا بازنمایی پیچیده و مبهم زنان را در دو اثر برجسته خشم و هیاهو و گور به گور نوشته ی ویلیام فاکنر بررسی کند. همچنین تلاش می شود تا زبان در رابطه با جنسیت تحلیل شود تا اینکه بتوان به بررسی این دیدگاه برخی از منتقدان آثار ویلیام فاکنر پرداخت که بر این باورند که در آثار داستانی ویلیام فاکنر، زنان در جامعه مردسالار به حاشیه رانده می شوند. هدف اصلی این پژوهش این است که نظریه های معاصر فیمینیستی، روان تحلیلی و نیز نظریه های زبان محور را برای تحلیل هرچه دقیق تر این دو اثر مهم فاکنر به کار گیرد و در این راستا به بررسی دیدگاه مبهم فاکنر در رابطه ی با شخصیت های مبهم زن در آثارش بپردازد. مطالعه ی حاضر بالاخص بر روی دو شخصیت زن محوری کدی کامپسون و ادی باندرن در این دو رمان تمرکز می کند و رابطه ی پیچیده ی آنها را با شخصیتهای مرد رمانهای مذکور بررسی می کند. ویلیام فاکنر در همه آثار داستانی خویش با مسئله ی چگونگی به تصویر کشیدن زنان درگیر بوده است، و تصویر زنان در آثار او موضوعی است که در خور توجه دیدگاه های انتقادی فیمینیستی است، به ویژه دیدگاه هایی که به نویسندگان برجسته ی مرد می پردازند. مطالعه ی حاضر بر مبنای این فرض استوار است که هنر و زبان ویلیام فاکنر را می توان به صورت موثرتری از منظر جنسیت تحلیل کرد، و اینکه بررسی دقیق و کامل شخصیت پردازی شخصیت های زن رمان های او مستلزم بررسی موشکافانه ی زبان جنسیت محور فاکنر در آثارش می باشد.
- Abstract
- Abstract The present study aims to explore the complex and problematic representation of women in two major novels by William Faulkner: The Sound and the Fury and As I Lay Dying. It attempts to analyze Faulkner's language in relation to gender so as to inquire into the contention put forth by some Faulkner critics who believe that in Faulkner's fiction, women are subordinated and marginalized in a society dominated by phallogocentrism. The main objective is to apply contemporary feminist, psychoanalytic, and language- based theories to Faulkner's two major texts, probing to Faulkner's anxieties and ambivalences in coming to terms with his female characters.This study focuses particularly on the two principal heroines in The Sound and the Fury and As I Lay Dying, Caddy Compson and Addie Bundren, examining their problematic relationship to their male counterparts. Throughout his fiction, Faulkner has been obsessed with how to depict women in his fiction, and his portrayal of women is a subject that lends itself to feminist critical approaches, particularly those dealing with canonical male authors. The present study is based on the premise that Faulkner's art and language can most effectively be analyzed in light of gender, and that a thorough exploration of the characterization of his female characters entails a close examination of his gendered language.