شرق گرایی رمانتیک در بایرن و اسکات
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40219
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- امیر علایی نیا
- استاد راهنما
- سیدمحمد مرندی
- چکیده
- چکیده با بررسی نحوه به تصویر کشیدن شرق اسلامی در ادبیات شرق اسلامی در ادبیات غرب از قرون وسطی تا دوره رومانتیک که با هدف تاکید بر نفوذ و تاثیر ثانویه متون قدیم بر متون متاخرشان صورت گرفته است و با نمایش دادن کانون توجه و نگرش این متون به شرق اسلامی ، فرهنگ آن ، ایدئولوژی و مردم آن که غالبا قراردادی و متحجرانه هستند ، نویسنده سعی در بیان این موضوع دارد که بعلت آنکه منبع اطلاعاتی اکثر نویسندگانی که هدف آنها به تصویر کشیدن شرق میباشد یکی بوده است ، دانش و روش به تصویر کشیدن اسلام و مسلمانان قراردادی و متعصبانه بوده است . اسکات و بایرون برای بهره برداری از شرق به نفع فرهنگ و ادب خود و به تصویر کشیدن غرب به عنوان فرهنگی برتر ار تصاویر و استراتژیهایی استفاده میکنند که نشانگر همسو بودن ایشان با روند اورینتالیسم ادبی است که در غرب از قرون وسطی وجود داشته است . دو اثر مورد بررسی در این مطالعه تمایل به تصویر کشیدن اعراب به نحوی که به سلطه و استیلای فرهنگ و مردم غرب منجر شود را نشان میدهند . در نتیجه ادبیات وسیله ای برای ارائه تصویری نادرست و سلطه جویی میشود . حتی بایرن ، شاعری که به خاور نزدیک سفر کرده و فرصت تجربه کردن شرق اسلامی را از نزدیک داشته است به سختی توانسته خود را از افسانه ها و تصورات غلطی که ریشه در سنت ادبی غرب داشته ، رها کند . در طول سالیان ، کلیسا و دول غرب طرز ارائه شرق و اسلام را شکل داده و کنترل کردند و نویسندگان نتوانستند خود را از این تصویر از پیش ساخته شده متحجرانه رها کنند . دو بخش اول این مطالعه نحوه پیدایش اورینتالیسم و چگونگی به تصویر کشیدن اسلام ، پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان را در طول تاریخ نمایان میکند . در بخش سوم و چهارم نویسنده به تفصیل سعی در بررسی روش نویسندگانی چون بایرن و اسکات برای به تصویر کشیدن عقب ماندگی مردم ، فرهنگ و مذهب اعراب و نیاز مبرم ایشان به غرب مسیحی برای پیشرفت و توسعه که خود وسیله ای برای توجیه نفوذ امپریالیسم است ، در آثاری چون سفر چایلد هرلد و طلسم داشته است . در بخش آخر استنباط میشود که این دو اثر هنری نیز مانند آثار پیشین تا حد زیادی تحت تاثیر دیسکورس استاتیک شرق بوده اند.
- Abstract
- Abstract By investigating the representation of the Islamic Orient in Western literature from the Middle Ages onward to the Romantic period which aims to emphasize the influence and implications of old writings on the following ones and by portraying the common focus of these literary productions on the Islamic Orient, its culture, its ideology, and its people that is predominantly conventional and stereotypical in its spirit, it is argued that because the source of information reference for most of the writers who aimed at representing the East were the same, their knowledge and manner of representation of Islam and the Muslims remained stereotypical and prejudiced. In their manipulation of the Orient for their own literary and cultural purposes, in their representation of the West as a superior culture over the East, Scott and Byron employ images and strategies which ensure their participation in an inter-textual process of literary Orientalism which has been existing in the West since the Middle Ages. The two works that are investigated in this study reflect a tendency to depict the Arab in ways which ultimately contribute to English manipulation and domination of the foreign culture and people. Literature thus contributes to cultural misrepresentation and control. Even a poet, such as Byron, who traveled to the Near East and had a chance to experience the Muslim Orient from a close standpoint, found it difficult to disentangle himself completely from the old myths and misconceptions rooted in Western literary tradition. Over the years the influence of the Western Church and the state controlled and shaped the picture of the Islamic Orient and the writers couldn’t free themselves from the pre-established conventional and prejudiced images of the East. The first two chapters of this study provide a short history of the trend of Orientalism and different ways through which Islam, its Prophet, and its people were represented throughout history. In the third and fo