عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38370;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1343ع
    تاریخ دفاع
    ۳۱ تیر ۱۳۸۷

    پژوهش حاضر به منظور " بررسی امکان اجرای آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی استان تهران از نظر کارشناسان و مجریان آموزشی" انجام گرفته است . هدف عمده این پژوهش بررسی امکان اجرای آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی استان تهران در قالب مدل نظری متشکل از " الزامات ، تمهیدات و تهدیدات " و همچنین شناسایی بستر و زمینه های اجرایی کار ، شامل اجرا برای کدام شاغلین ، چه دوره هایی ، کدام دروس و با چه روشی ، بوده است . به منظور کسب اطلاع از وضع مطلوب و اطمینان نسبت به نقطه نظرات ارایه شده توسط کارشناسان و مجریان آموزشی ، یک مطالعه همزمان و مشابه روی تعدادی از اساتید و صاحبنظران آموزش مجازی انجام گرفته است . جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مجریان آموزشی به تعداد 161 نفر و اساتید و صاحبنظران آموزش مجازی به تعداد 90 نفر بوده است . ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بوده که توسط 18 نفر از متخصصین آموزش مجازی و 22 نفر از کارشناسان ومجریان آموزشی خبره در وزارت جهاد کشاورزی تعیین روایی واز طریق آلفای کرونباخ تعیین پایایی شده است .که به ترتیب برای گروه اول 86/0 و گروه دوم 73/ 0 بوده است . این پژوهش به شیوه غیر آزمایشی از طریق زمینه یابی (پیمایش) و به منظور کاربرد نتایج حاصله انجام گردیده است ، از جامعه آماری کارشناسان ومجریان آموزشی یک نمونه آماری به حجم 141 نفر و از جامعه آماری اساتید و صاحبنظران آموزش مجازی ، یک نمونه به حجم 40 نفرانتخاب که از مجموع این تعداد تعداد 175 پرسشنامه تکمیل و عودت گردیده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها ( توصیفی ، استنباطی و تحلیل عاملی ) از نرم افزار spss نسخه 15 استفاده و در برخی موارد نیز به شیوه دستی عمل شده است . مدل نظری تحقیق در قالب سه مولفه اساسی و زیربنایی تحت عنوان ، الزامات ؛ تمهیدات و تهدیدات ارایه گردیده و تحلیل عاملی انجام شده ، مدل نظری مذکور ومولفه های مربوط به آن را تایید نموده است . از شش فرضیه تحقیق سه فرضیه به شرح ذیل مورد تایید قرار گرفته اند : " 1- مکان اجرای آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی در استان تهران وجود دارد . 2- اهمیت الزامات (عوامل انسانی ؛ زیرساختی ؛ فنی ؛ اعتباری و کالبدی ) اجرای آموزش مجازی برای شاغلین بخش کشاورزی در استان تهران ، مورد تایید اساتید وصاحبنظران آموزش مجازی می باشد. 3- اجری آموزش مجازی برای شاغلین کشاورزی به هردو روش همزمان و غیرهمزمان امکان پذیر است. و نتایج آزمون های آماری نشان داد که به استثنای مولفه تمهیدات در سایر مولفه ها و موارد دیگر دیدگاه های مجریان آموزشی و صاحبنظران آنوزش مجازی تفاوت معنی داری با یکدیگر ندارند. در پایان ضرورت ارایه یک مدل جامع در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای بخش کشاورزی بررسی وضعیت کیفی دوره های آموزش مجازی برگزار شده تاکنون و مواردی دیگر پیشنهاد گردیده است.
    Abstract
    ندارد