عنوان پایاننامه
ارزیابی کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی APA و ایزو
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51240;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1729
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهام رازیانی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- هدف اصلی پــژوهش حاضر ارزیابی کیفیت پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی بر اساس استانداردهای انجمن روانشناسی آمریکا و ایزو بود. در این پژوهش ابتدا پیشینه و مبانی نظری مربوط به استانداردهای انجمن روانشناسی آمریکا و ایزو مورد مطالعه قرار گرفت و شاخصهایی که بایستی در پایاننامهها بر اساس این دو استاندارد رعایت شود، استخــراج گردید. در مرحله بعد پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شده و میزان رعایت هر کدام از شاخصهای مورد نظر مشخص شدند. در این پژوهش که از نوع کاربردی است، جامعهی مورد مطالعه پایاننامههای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران بوده و نمونه آماری پژوهش شامل 19 پایاننامه که طی سالهای 1377 تا 1387 به رشته تحریر در آمده بود، می¬باشد. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از روشهای آماری توصیفی استفاده شد. نتایج بهدست آمده حاکی از این است که در پایاننامههای مورد مطالعه میزان استانداردهای انجمن روانشناسی آمریکا در بیان مساله، گزارههای پژوهش، ادبیات پژوهش و روش پژوهش کمتر و در عنوان پژوهش، متغیرهای پژوهش، چکیده و نتایج و یافتههای پژوهش این استانداردها بیشتر از بقیه موارد رعایت شده بودند. همچنین نتایج نشان دادند که استانداردهای ایزو که ساختار صوری پایاننامهها را مدنظر دارد، در اکثر موارد رعایت شده بودند. از دیگر نتایج میتوان به این نکته اشاره کرد که تمام پایاننامههای مورد مطالعه غیر آزمایشی بودند و میتوان گفت که هرجا برای نوشتن پایاننامه دانش پیچیدهتری لازم بوده است، درصد کمی از به کار بستن استانداردها مشاهده میشود. کلیــد واژههـا: انجمن روانشناسی آمریکا، ایزو، روانشناسی تربیتی، پایاننامه
- Abstract
- The present study evaluates the quality of Educational Psychology’s master theses based on the American Psychological Association and ISO standards. In the first step of this research, history and theoretical principles related to the American Psychological Association and ISO standards were studied and the indices that should be observed in theses based on these two standard, was extracted. Then, theses were analyzed using content analysis method and compliancies of every index were identified. In this applied research, statistical population was educational psychology’s master theses in Tehran University and the study sample included 19 theses which has been published between 1999 and 2009. Purposive sampling method was used and data analyses were done using descriptive statistics methods. The study results show that the American Psychological Association standards were less observed in expressions, research propositions, research literature and research methods. While, most of theses met these standards in research titles, research variables, abstracts and research results. The results also showed that ISO standards, which are considering the formal structure of theses, were observed in most cases. The findings indicate that all of theses were descriptive studies and whenever the more mature knowledge for writing a thesis was needed, fewer percentage of the standards have been met. Keywords: American psychological association, ISO, Educational psychology, Thesis