عنوان پایاننامه
آیزایا برلین و نسبت میان لیبرالیسم و کثرت گرایی ارزشی
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3481;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61934
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- لعیاالسادات شمس دولت آبادی
- استاد راهنما
- جهانگیر معینی علمداری
- چکیده
- جمع میان لیبرالیسم و پلورالیسم، مسأله ای مطرح در جهان فلسفی معاصر است. این امر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. لیبرالیسم در حال روزآمد شدن است و در شرایطی قرار گرفته است که به ناچار می بایست با شکلی از پلورالیسم کنار بیاید. امّا چگونه؟ با عنایت به اینکه پلورالیسم، اعم از لیبرالیسم است، پرسش ما این است که آیا ممکن است ورود پلورالیسم - به تمامه - به عرص? لیبرالیسم، مسبّب بی اعتباری یا بی محتوا شدن لیبرالیسم گردد؟ در رابطه با این مبحث، تأثیرگذارترین ایده، از آن آیزایا برلین بوده است. برلین آزادی را بر اساس کثرت مطرح می کند. پلورالیسم معتدل - که دستاورد حاصل از همسازی قرائت های آیزایا برلین و جان راولز از ارتباط لیبرالیسم و پلورالیسم می باشد - از یک سو با پورالیسم افراطی مخالف است؛ چرا که چنین پلورالیسمی به «کثرت ارزشی مطلق» و «نسبی گرایی» می انجامد و به تَبَع آن، وضعیّتی ضدلیبرالی ایجاد می گردد؛ و از دیگر سو، با نئولیبرالیسم مخالف است؛ چراکه این آموزه، «یکتاانگاری ارزشی» را مسلّط می نماید. پلورالیسم معتدل، واجد قید «معقول» است. در جامعه ای آزاد، کثیری از آموزه های جامع معقول وجود دارند و به حیات خود ادامه می دهند. به این ترتیب واقعیّت پلورالیسم معقول از واقعیّت پلورالیسم صرف متمایز می شود. در این ارتباط، اصل «مدارا» و «اولویت عقل» بیش از هر اصل دیگر، کارساز است تا «اعتدال نسبی» در جامع? دمکراتیک حاصل شود. در برابر این پرسش که «آیا لیبرالیسم پذیرای پلورالیسم است یا خیر؟»، پاسخ ابتدایی مثبت است؛ امّا به نظر می رسد این پذیرش، با نهادن قیدهایی بر پلورالیسم همراه باشد.
- Abstract
- The union of Liberalism and Pluralism is told to be currently a considerable issue in the contemporary political philosophy world. This proportion seems to be an inevitable necessity that must be deliberated. Liberalism is getting up to date and in such circumstances it should inevitably cope with Pluralism. But how this meeting happens? Considering that Pluralism is more general than Liberalism, the question is that “Would this entry of Pluralism in Liberalism cause Liberalism to get null and void?” Relating to this issue the most impressive idea has been set by Isaiah Berlin. He proposes Liberality based on multiplicity. Moderate Pluralism which is the outcome of junction of Isaiah Berlin and John Rawls`s reading of Pluralism and Liberalism, on the one hand disagrees extremist Pluralism which leads to absolute value multiplicity and relativism, and as a result develops an anti-liberalistic status, and on the other hand is against Neo-liberalism which leads to value monism. Moderate Pluralism has got the qualification of rationality. There is a numerous range of rational comprehensive ways of thinking in a liberal society which survive and coexistence with each other. Thus the concept of rational Pluralism differs from the concept of absolute Pluralism. Concerning this difference, the principal of toleration and priority of rationality are absolutely helpful in order to shape a relative moderation in a democratic society. Answering to the question that “Would Pluralism be acceptable by Liberalism?” the primary answer is positive, however it seems not to be a complete acceptance. There may be some constraints.