بررسی تطبیقی عده در مذاهب خمسه
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 309;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47516
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- سجاد علیدادی سلیمانی
- استاد راهنما
- محسن صفری
- چکیده
- احکام مربوط به عده زنان در قوانین اسلامی متناسب با کرامت و ارزش انسانی زنان وضع و تشریع شده است . این تکلیف ) لزوم نگهداری عده ( آثار فقهی و حقوقی فراوانی به دنبال دارد و گستره ی آن بسیاری از زنان جامعه را شامل می شود ؛ لذا شناخت دقیق این مسأله و تشخیص محدوده ی زمانی آن نسبت به حالات و وضعیت های مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است ، به ویژه اینکه امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان بیرون آوردن رحم ، سؤالات جدیدی نیز در این رابطه مطرح می شود . انحلال نکاح به صورت طلاق و فسخ و انفساخ آن وفوت شوهر و همین طور بذل مدت و انقضاء مدت در نکاح منقطع و فسخ آن و نزدیکی به شبهه تکلیفی را تحت عنوان نگه داشتن عده برای زن ایجاد می کند . در این تحقیق با مراجعه به منابع معتبر فقهی امامیه و اهل سنت سعی شده است که احکام مربوط به عده مورد بررسی قرار گیرد. وقوع نزدیکی بین زن و مرد و قرارداشتن زن بین سن بلوغ و یائسگی شرط وجوب عده است اما اهل سنت ، زنان یائسه را نیز معاف از این تکلیف نمی دانند . زنی که مکلف به نگه داشتن عده است ، در صورت باردار بودن می باید تا زمان وضع حمل به انتظار بنشیند . در صورت غیر باردار بودن ، مدت زمانی که زن در طلاق ، فسخ و انفساخ نکاح دائم و نزدیکی به شبهه عده نگه می دارد ، در صورت داشتن عادت زنانگی منظم ، بر اساس اعتقاد امامیه سه طهر می باشد ، اما اهل سنت در فرض مذکور عده زن را سه حیض می دانند. عده ی زن غیر باردار هم در صورت فوت شوهر به اعتقاد تمام مذاهب چهار ماه و ده روز است . در صورت وجود دو سبب وجوب عده ، بنا بر اعتقاد اکثریت فقهای امامیه ، شافعیه و حنابله ، زن باید دو عده نگه دارد اما سایر مذاهب معتقد به تداخل دو عده هستند. عده انحلال نکاح منقطع در صورت غیر باردار بودن زن و داشتن عادت منظم به اعتقاد مشهور فقهاء امامیه دو حیض می باشد و زنی که عادت منظم ندارد در چنین فرضی 45 روز عده نگه می دارد . در ایام عده خواستگاری از معتده حرام و نکاح با وی ممنوع است و در عده نزدیکی به شبهه ، شوهر نمی تواند با زنش نزدیکی کند . زن بارداری که عده نگه می دارد و معتده از طلاق رجعی حق نفقه دارد اما زن بیوه در ایام عده به اعتقاد تمامی مذاهب اسلامی حق نفقه ندارد . زنی که در عده طلاق رجعی به سر می برد می باید در آن ایام در منزل شوهر سکونت داشته باشد و مرد نیز حق اخراج وی را ندارد . همچنین زن بیوه در ایام عده مکلف به ترک زینت است اما به هر حال عدم رعایت دو تکلیف مذکور ، خللی به انقضاء عده وارد نمی کند . کلید واژه ها : عده ی طلاق – طلاق رجعی – طلاق بائن – عده ی وفات – نزدیکی – معتده – ترک زینت .
- Abstract
- Dissolution of marriage ( matrimony ) , creat a duty for women as call ( eddeh ) means 4mounths and 10days for women that approve by law after decease of her husband and 3mounths after divorce . With refer to the Sunnites and religias jurisprudence reference this case enaminein this research , marital relation ship between man ( male ) and woman ( femal ) and reposing women between maturity and menopause is one of the woman who hold time of ( eddeh ) : 4mounths and 10days . If she was pregmant , she must waite until delivery. If she was not pregnant , the time that is dirarcing , canceling ( terminating ) continual marriage . She has to hold ( eddeh ) : 4mounths and 10days. If having regular menstruation according to bilief of ( Imameeye ) but the sunni tes in this said theory sags. The time of ( eddeh ) in 3mounths for woman most of the religious jurists such as ( Imameeye , Shafeeye , Hanabele ) believe that the women must hold ( keep ) two ( eddeh ) . If there were tow necessary reason to creat ( eddeh ) , but the other religions believes to interference between two eddeh. The time of eddeh about widow who is not pregnant in all of the religions is 4mounths and 10 days. Most of the religions jurists believes the time of odde in dissolution of marrage is 2mount. If the women will not pregnant and having regular menstruation and if the woman lack of beregular menstruation , musthold 45days for eddeh. In the times ( days ) of odde proposing from ( motade : means the woman who hold eddeh ) in unlawful and marriage with her is for bidenound in time of eddeh , the man ( husband ) ean not lie ( intercourse ) with his wife. The woman who is pregnant and hold the time of eddeh and the women having revocable divorce has no alimony , but widow in times ( days ) of eddeh has no alimony in all of religions. The woman who have revocable divorce , she must stay in his wife house in that time and the man must not dimiss her. Also widow in this days ( eddeh ) , must not use of her ornaments. But any may lock of regarding about two mentioned duty , the times of ( odde ) will not cancel ( terminate ) . Ky words : – Motade –- Terminating - Dissolution of marriage- Revocable divorce