عنوان پایان‌نامه

بررسی اسطوره شناسی- ساختار گرایانه تاریخ نگاره ی نارنینا اثرسی. اس. لوییس: هفت گام آفرینش



    دانشجو در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اسطوره شناسی- ساختار گرایانه تاریخ نگاره ی نارنینا اثرسی. اس. لوییس: هفت گام آفرینش" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1467/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48640
    تاریخ دفاع
    ۱۷ اسفند ۱۳۸۹
    دانشجو
    لیلا طالعی

    این پایان نامه با بررسی دقیق تاریخ نگاره ی نارنیا اثر سی. اس. لوییس. به این نکته اشاره دارد که خالقان روایت های اساطیری مدرن، تنها مصرف کنندگان الگو های کهن برای ساخت تصاویر جدید در قالب های قدیمی نیستند. بلکه در واقع آفرینندگان اساطیر و نماد هایی نوین، سرآغاز هایی تازه و پایان هایی غیر قابل پیش بینی هستند. تمرکز اصلی این تحقیق بر روایت و ترکیب آموزه های مذهبی با ماجراهای کهن الگویی قرار گرفته که لوییس از طریق گونه ادبی رومانس خلق کرده تا جهانی اسطوره ای و یکپارچه بنیان نهد؛ از این رو تاریخ نگاره ی نارنیا تنها ریشه در فانتزی های شخصی نویسنده و یا عناصر کلیشه ای داستان های پریان ندارد، بلکه ریشه در و اقعیاتی دارد که در طول تاریخ توسط نوع بشر آفریده و زندگی شده اند. این پایان نامه با در نظر گرفتن نظریه های مربوط به نقد اسطوره شناسی و کهن الگویی، در صدد اثبات این نظریه است که لوییس از طریق ترکیب و به روز رسانی عناصر اسطوره های یونانی و رومی، عناصر مذهبی دوره ی پیش از مسیحیت، تمثیل های مربوط به مذهب مسیحیت و افسانه های خاورزمین، موفق شده تا سیستم اسطوره ای ترکیبی مختص خود را بیافریند که حتی خوانندگان غیر مسیحی و غیر اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار داده تا جایی که از ماجراهای هیجان انگیز و مفاهیم کهن الگویی لذت برده و عناصر مربوط به مذهب مسیحیت را مزاحم و یا اهانت آور نمی یابند. بنابراین با خواندن تاریخ نگاره ی نارنیا، اسطوره خواننده را به حوزه جدیدی از تجربه وارد کرده و دیدگاه وی را به طور چشمگیری گسترده می کند.
    Abstract
    By a close examination of C. S. Lewis’ The Chronicles of Narnia, this thesis suggests that creators of modern mythical tales are not simply the users of old templates to fabricate new pictures for old frames; rather they are creators of new myths and signs, fresh beginnings and unpredictable endings. The main focus stands on the narration and the combination of religious lessons with archetypal adventures that Lewis created through the medium of Romance to establish a unified mythological universe; suggesting that The Chronicles is not only rooted in personal fantasy or fairy tales’ cliché elements, but in the realities created and lived by human kind throughout history. Considering mythological, archetypal criticism theories and the application of the myth to create a system of meaning, this thesis aims to demonstrate that by mixing and updating Greek and Roman Mythological elements, Paganism, Christian allegories, and Oriental fables, Lewis succeeds to create his cross-breed mythological system that even attracts non-Christians, non-Europeans who can also be moved by the exciting adventures and the archetypal meanings, and not find the Christian elements obtrusive or offensive. Thus, to read The Chronicle of Narnia is to be carried by myth to a new range of experience and to have one's outlook dramatically enlarged.