عنوان پایان‌نامه

اضطراب فرهنگی در آلیس در سرزمین عجایب و آنسوی آینه



    دانشجو در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اضطراب فرهنگی در آلیس در سرزمین عجایب و آنسوی آینه" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1466/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48702
    تاریخ دفاع
    ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

    لوئیس کارول، بازیگردان بزرگ، منطق دان و پیشگام ادبیات فانتزی کودکان، قهرمان خود را از فضای بی حس ، ملال آور و یکنواخت خانه به سرزمین های واژگون می فرستد، دنیاهایی که در آن همه یقین ها و حقیقت های پذیرفته شده که به زندگی او نظم و ساختار می دهند، سست و ویران می شوند. آلیس با کنجکاوی ساده و کودکانه خود خرگوش سفید را دنبال و از آینه عبور می کند تا دنیاهای "عجیب ترو عجیب تر" را تجربه کند. این ایده داستان آلیس را به جشن های کارناوال قرون وسطی ارتباط می دهد، جایی که غیر ممکن ها، خارق العاده ها و نمود های غیر قانونی، غیر مرسوم و رهایی بخش زندگی حکمفرما می شوند. طی جشن های کارناوال، نیروهای مرکزگرا و متحد کننده به سمت نیروهای مرکز گریز و متفرق کننده هدایت می شوند و آدمی انحراف و تخطی از معیارها را حتی برای مدتی کوتاه تجربه می کند. در حقیقت، لوئیس کارول حافظ روح کارناوال زمان های دور در حوزه ادبی می باشد. فضای پر سر و صدا و پر شر و شور کارناوال در قرون وسطی به صورت دو داستان هایی کودکانه همان حقیقت را فاش می کنند و اضطرابی ایجاد می کند که این مطالعه به توصیف آن خواهد پرداخت. در این میان ، بن مایه های مختلف کارناوال شامل سفر به زیر زمین، سیستم واژگونی، خوردن و آشامیدن، بدن قناس (گروتسک)، نقیضه، خنده و خلع پادشاهی در کتاب های آلیس در سرزمین عجایب و آلیس در آینه بررسی می شوند و اهمیت و معنای آنها در خلق این دو اثر کلاسیک تفسیر و توجیه خواهند شد.
    Abstract
    Lewis Carroll, the great game-master, logician and the harbinger of children’s fantasy, sent his heroine from the dull, torpid and monotonous atmosphere of home to the topsy-turvy lands where all the certainties and ready-made truths that give order and structure to her life were shackled and destroyed. Alice with her childish simple soul follows the White Rabbit and goes through the looking-glass to experience the “curiouser and curiouser” worlds. This idea links Alice in Wonderland and Through the Looking-Glass to the medieval carnival where the impossibilities and curiosities, the unlawful, unconventional and liberating aspects of life dominate. During Carnival, the centripetal and unifying forces of life drive towards the centrifugal and disunifying ones and man can experience digression and transgression even for a brief time-span. Lewis Carroll is maybe preserving the carnival spirits of long ago on a literary ground. The clamorous ambience and immense proportion of carnival in the medieval period are transformed to a story which preaches the same gospel and produces the anxiety I intend to depict. In this thesis, different themes of carnival including the system of reversals, eating and drinking, the grotesque body, parody, laughter and uncrowning will be analyzed and their significance to the creation of these two children’s classics will be construed.