عنوان پایاننامه
مفهومسازی در عرفان ایرانی :بررسی تعدادی از استعارت متون عرفانی از دیدگاه معنا شناسی شناختی
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48080
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- زهرا لطانی
- استاد راهنما
- رضا مقدم کیا
- چکیده
- علوم شناختی دانشی است که به پژوهش دربار? ذهن می پردازد. محققان علوم شناختی تبیین کارکردهای شناختی و فرایندهای پنهان ذهن را تنها از روشهای غیر مستقیمی مانند مطالع? زبان ممکن می دانند. ازاین رو زبان شناسی شناختی از جایگاه ویژهای در علوم شناختی برخوردار است. در این رویکرد یکی از کانونی ترین محورهای مطالعه، استعاره است. جرج لیکاف و مارک جانسون(1980) نظام عظیمی از استعاره های روزمره و متعارف را کشف کردند که تمایز سنتی بین زبان ادبی و زبان حقیقی را از بین برد. این مطالعات منجر به ارائ? نظری? معاصر استعاره از سوی آنها شد. بر اساس ای نظریه، جایگاه استعاره نظام مفهومی ما است که بر اساس آن می اندیشیم و عمل می کنیم. زبان نیز از آنجا که برگرفته از فرایندهای ذهنی است، کاملاً استعاری است و درک تواناییهای زبانی بدون تبیین بسندهای از استعاره ممکن نیست. در این نظریه، استعاره به نگاشتهای کلی بین حوزه های مفهومی و به عبارت دیگر، هر نوع مفهوم سازی و بیان یک حوز? مفهومی در قالب حوز? مفهومی دیگر اطلاق می شود. از آنجا که استعاره امکان درک موضوعی انتزاعی یا فاقد ساختار را بر حسب موضوعی عینی تر و یا ساختمندتر فراهم می کند، در حوزه های انتزاعی، مثل مذهب و متافیزیک، اهمیت بیشتری می یابد. این پژوهش با هدف آزمودن ظرفیت های نظری? معاصر استعاره (لیکاف، 1992) در تبیین دادههایی از حوز? انتزاعی عرفان انجام گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نمی توان ساز و کارهای درک مفهوم اصطلاحات استعاری عرفانی را با اصول نظری? معاصر استعاره به طور کامل توجیه نمود و به نظر میرسد اصطلاحات استعاری یادشده عباراتی رمزگونه در ساحت گفتمانی عرفان هستند که در مقام مقوله بندی، شاید نوع خاصی از استعارات ادبی مورد مداق? نظری? لیکاف باشند. واژگان کلیدی: استعاره، نظری? معاصر استعاره، لیکاف، عرفان، حوز? مفهومی
- Abstract
- Cognitive Science is an interdisciplinary field which study the mind and intelligence. In this field, mental processes and cognitive functions are studied indirectly, like in language. In this approach, metaphor is one of the most important fields of research. George Lakoff and Mark Johnson (1980) find a large amount of conventional and every day metaphors and introduce "Contemporary Theory of Metaphor". According to this theory, not only poetic language but also ordinary language and our conceptual system are fundamentally metaphorical. Metaphor is the understanding of one idea, or conceptual domain, in terms of another; an ontological mapping across conceptual domains. By Metaphors we can understand abstract and unstructured conceptual domains in terms of a more concrete and structured conceptual ones. So metaphors play an important role in conceptualizing religious and meta-physiscs concepts as highly abstract domains. This research is concerned with applying the Contemporary Theory of Metaphor (Lakoff, 1992) to metaphorical expressions related to the domain of mysticism. The findings show that the theory can not completely explain the conceptualization process in case of mystical expressions and it seems they are some special codes in discourse of mysticism which may be fit to some sort of Novel metaphors of Lakoff theoy. Key Words: Metaphor, Contemporary Theory of Metaphor, Lakoff, mysticism, conceptual domain