عنوان پایان‌نامه

بررسی عناصر داستانی در هفت پیکر نظامی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عناصر داستانی در هفت پیکر نظامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 98216;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50110
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    روح اله هادی

    به لحاظ تقسیم بندی ادبیات داستانی، هفت پیکر به دو بخش تقسیم می شود ا- داستان اصلی این شاهکار ادبی، سرگذشت تاریخی،حماسیِ بهرام گور است که هرچند سرگذشتی تاریخی و واقعی است اما نظامی به آن رنگ داستانی داده است.2- قصه های هفت گنبد، که تقریباً تمام ویژگیهای قصه را دارا ست اما همچنانکه نظامی سرگذشت بهرام را جلوه ای داستانی بخشیده است و آن را از شکل تاریخی به شکل داستانی مبدّل کرده است،در قصه های هفت گنبد نیزبا چیره دستی -علی رغم اینکه آنها را از منابع شفاهی گرفته است و طبعاً ساختار اینگونه قصه ها بر اساس نقل است- توانسته است گاهی اوقات به آنها رنگ داستانی بدهد و این قصّه ها به لحاظ کاربرد عناصرداستانی، رنگ و بوی داستانی پیدا کرده اند. نظامی با الگو پذیری از حکایتهای هزارو یک شب، داستان هایی را به رشت? سخن کشیده است که به لحاظ درونمایه،پیرنگ،صحنه پردازی،نماد و شخصیت پردازی و ...تفاوت ماهوی با حکایت های هزارویک شب دارد یعنی برخلاف قصه های هزارو یک شب که صرفاً بر اساس نقل بنا شده است. درقصه های هفت گنبد، شماری از عناصر داستانی به کار رفته است که آنها را به لحاظ ساختار به داستان نزدیک می کندهر چند که هنوز نیز باید آنها را قصه نامید. به لحاظ فنی و شیو?بیان نیز می توان افسانه های هفت گنبد را نسخ? متعالی هزارو یک شب دانست.نگاه متعالی او به مقام زن و بازسازی این مقام در شاهکار او از برجسته ترین ویژگی های هفت پیکر است .در این تحقیق نگارنده در تلاش است عناصر داستانی در این شاهکار ماندگار را تحلیل و بررسی کند و به لحاظ درونمایه،مضمون وموضوع و... این اثر را با هزارویک شب، مقایسه کند . کلید واژه ها: هفت پیکر،عناصر داستانی،داستان،قصّه، نظامی،هزارویک شب،بهرام گور
    Abstract
    Regarding the classification of fiction ,haft peikar is divided into two parts: 1-the main story of this literary masterpiece which is the historical event and the epiclike story of bahrame goor that although is the real and historical event,bat nezami has colored it with fiction. 2-haft goonbad tales that possess nearly all the features of fiction,but as nezami fictionalises the events of bahram and changes its historical form into fictional form,in haft goonbad tales,in spite of its oral sources,the structure of these tales is naturally based on narration by which he has been able to paint them with the color of fiction occasionally,and these tales in term, of the fanction of fictional elements,has takem the form of fiction.in fiuenced by anecdotes of hezarro yek shab,nezami has structured the tales which in terms of theme,plot scenary,symbol,and characterization and soon,can be differentiated greatly from the tales of hezaro yek shab,meaning contrary to hezaro yek shab tales which have been merely build upon harration,in haft goonbad tales a namber of fictional elements has been used that brings it to the realm of fiction stracturally,though they should be considered primarily as tale from technicue and style of narration point of view,too,the fables of haft goonbad can be regardad as an elevated copy of hezaro yek shab. His sublime view of woman position and the reconstruction of this position in his masterpiece,is one of the most progected feature of haft peikar. In this study,the researcher attempts to analyze the fictional elements in this ererlas ting masterpiece and compare it with hezaro yek shab in terms of theme,meaning,and subject matter. Key words: haft peykar,fictional elements,fiction,tale, nezami, hezaro yek shab,bahrame goor,