عنوان پایاننامه
بررسی تحول مضامین تشبیه و استعاره در قصاید مدح درباریان در قصاید فارسی از آغاز تا پایان قرن ششم با تاکید بر اشعارفرخی.رودکی. منوچهری.عنصری.انوری.خاقانی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1755;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56814
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- رامک رامیار
- استاد راهنما
- روح اله هادی
- چکیده
- در این پایاننامه چگونگی تحول مضامین تشبیه و استعاره بررسی شده است. برای انجام این پژوهش قصاید رودکی، عنصری، فرخی، منوچهری، انوری و خاقانی با دقت خوانده شده و ابیاتی که متضمن تشبیه یا استعارهای در مدح ممدوح بودند، جدا گشته و تمامی عناصر سازند? این استعارات و تشبیهات بررسی شده است. برای دستهبندی بهتر مطالب در هر فصل به طبقهای از ممدوحان پرداخته شده است که عبارتند از: پادشاهان، وزیران، امیران سپاه و بانوان. نتیج? این پژوهش نشان میدهد که در محور تاریخی و در زمانی بعضی تصاویر در طی تاریخ همواره برای مدح یک ویژگی به کار رفتهاند، مانند تشبیه ممدوح به دریا در مدح سخاوت او، اما تصاویر دیگری نیز در مدیحهسراییها وجود دارند که با گذشت زمان تغییر کردهاند، مانند تشبیه علم ممدوح به ابوحنیفه و شافعی در شعر رودکی که در قصاید خاقانی جای خود را به افلاطون و زال میدهد. در محور همزمانی بعضی مشبهبهها فقط برای مدح یک صفت به کار میروند مانند کوه که فقط نشانگر حلم ممدوح است، اما شعرا از نام حضرت علی علیه السلام هم برای مدح شجاعت ممدوح استفاده کردهاند و هم برای مدح علم او.
- Abstract
- In this thesis the transformation of simile and metaphors' contents is investigated. To do so, the odes of six great poets, i.e. Rudaki, Onsori, Farrokhi, Manuchehri, Anvari and Khaghani, are carefully studied and those parts containing a simile or metaphor are selected. Then all elements of these similes and metaphors are examined. To make a better classification, each chapter focuses on one group of dedicated person, which means kings, ministers, kinglets (Amir) and ladies. According to the results of this thesis, in the diachronic axis, some images are always used to praise only one characteristic, such as assimilation of dedicated person to sea for his generosity and munificence. But there also are some images in panegyric poems which have been changed during the time. For example, the knowledge of the praised character which is described as similar to the knowledge of Abu Hanifeh and Shafe'i in Rudaki's poetry is replaced with that of Plato and Zaal in Khaghani's odes. In the synchronic axis, some images are dedicated to one characteristic, such as mount for meekness of praised person. But poets assimilate braveness and knowledge of dedicated person to Ali in their poems.