عنوان پایاننامه
تصحیح نسخه حمله حیدری باذل مشهدی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4287;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72618
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سارا اویسی
- استاد راهنما
- شهرام آزادیان
- چکیده
- حمل? حیدری، سرود? میرزا محمّد رفیع خان باذل مشهدی (متوفی 1124 ه.ش)، یکی از مهمترین منظومه های حماس? دین است و در قالب مثنوی و به تقلید از وزن شاهنامه در بحر متقارب به نظم آمده است.شمار ابیات آن را که از نسخه های متقدّم و بدون تکمله به دست آمده می توان 24000 تا 26000 بیت دانست. این منظومه با بعثت پیامبر آغاز میشود و به اتفاقات صدر اسلام و غزوات پیامبر که عرص? نمایاندن قدرت حیدری است میپردازد و با پایان خلافت عثمان خاتمه می یابد .بنیان این رساله بر تصحیح انتقادی از این منظومه بر پای? دو دستنوشت از آن است که یکی به شماره 8231 متعلق به کتابخان? آیت الله مرعشی نجفی و دیگری به شمار 5355 که در کتابخان? مرکزی دانشگاه تهران موجود است. واژگان کلیدی: حمل? حیدری، باذل مشهدی، منظومه های حماسی – دینی ، تصحیح انتقادی
- Abstract
- Hamle-ye-Heydari, composed by M?rz? Mohammad Raf?' Kh?n B?zel Mashhad? (died 1745), is one of the most significant religious epics in Persian literature. It is versified in the form of mathnawi (rhymed couplets) and its meter is in the mutaq?rib foot (a short syllable followed by two long syllables) in the imitation of Sh?hn?me. The number of its couplets, calculated from early manuscripts which lack the epilogue, is around 24000 to 26000. This poem begins with Mu?ammad's call to prophethood, recounts the events of early Islamic history and the battles of the prophet which were the setting of Ali's might and prowess, and ends with the culmination of 'Uthm?n's caliphate. This thesis is devoted to a textual criticism of this poem based upon two manuscripts; the first of these, numbered 8231, belongs to the library of Ayatollah Mar'ashi Najafi, and the second, numbered 5355, to the central library of the University of Tehran. Key words: Hamle-ye-Heydari, B?zel Mashhad?, religious epic poetry, textual criticism.