عنوان پایان‌نامه

مطالعه اثر کوه بر نسیم دریا با استفاده از مدل سازی عددی دو بعدی در شمال ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه اثر کوه بر نسیم دریا با استفاده از مدل سازی عددی دو بعدی در شمال ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    هواشناسی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52539;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 743
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰

    دراین¬پایاننامه ‌ابتدا ناحیه شمال ایران از نظر جغرافیائی، اقلیمی و کوهشناسی مورد مطالعه قرار گرفتهاست. ایستگاههای هواشناسی از نظر شیب، ارتفاع، و فاصله کوه از ساحل دسته¬بندی شده‌اند. ایستگاه‌های نوشهروآستارا دارای فاصله یکسانی‌از کوه می‌باشند، ولی شیب کوه در نوشهر از آستارا بیشتر است. وایستگاه¬های بندرامیرآباد و بابلسردارای شیب یکسان بوده ولی فاصله کوه از ساحل در بندر امیرآباد کمتراز بابلسر است.¬¬با توجه به داده‌های سازمان هواشناسی ایران برای سال‌های 2006 و 2007 مطالعه میدانی برای اثر کوه بر سرعت نسیم دریا انجام شد. نتیجه آنکه در نقاطی که ارتفاع و شیب کوه بیشتر و فاصله کوه از ساحل کمتر است سرعت نسیم دریا بیشتر است. سرعت متوسط نسیم دریا در نوشهر حدود 85/2ودر آستارا 4/2 می‌باشد. نقاطی که شیب و ارتفاع کوه کمتر و فاصله کوه از ساحل بیشتر است سرعت نسیم دریا کمتر می‌باشد. سرعت متوسط نسیم در بندرامیرآباد 15/4ودر بابلسر 25/3 است. سپس پدیده نسیم دریا توسط مدل غیر هیدرواستاتیک WRF با انتخاب هیدرواستاتیک شبیه¬سازی عددی شده‌است.بر اساس نتایج مدل سرعت متوسط نسیم دریا در نوشهر 75/2ودر آستارا 25/2 در بندرامیرآباد 5 ودر بابلسر 8/3 شبیه¬سازی شده‌است. در ادامه نتایج بدست‌آمده از مدل با مطالعه میدانی مقایسه، ونتیجه گرفته¬شد که شیب و ارتفاع کوه و کمی فاصله کوه از ساحل باعث تقویت گردش نسیم دریا، افزایش سرعتهای افقی وسرعت های قائم وبرگشتی، افزایش عمق و بعد افقی نسیم دریا می¬شود.
    Abstract
    This research has been conducted from climatologically and Topological aspects in north of Iran. In this area, slope, height and the distance between mountain and coast in meteorology stations has been studied. In Nowshahr and Astara stations the distance between mountain and coast was equal, but the slope and the height of mountain in Nowshahr were higher. On the other hand, in Bandar-e-Amirabad and Babolsar stations the height and slope were equal, but the distance between mountain and coast were lower in Bandar-e-Amirabad. According to the data obtained through Iran Meterology organization for the years 2006 and2007, a study has been carried out to determine the effect of mountain on sea breeze speed. In some parts where the height and slope of mountain were increasing, and the distance between mountain and coast were decreasing, the speed of Sea breeze was increasing. The average speed of Sea breeze in Nowshahr was about 2/85 m/s and in Astara 2/4 m/s. in places where the slope and height of mountain was lower, and the distance between mountain and coast was higher, and the speed of Sea breeze was lower. The average speed of breeze in Bandar-e-Amirabad was 4/15 m/s and 3/25 m/s in Babolsar. Then the phenomenon of Sea breeze has been numerically simulated by the WRF non- Hydrostatic model and by Hydrostatic selection. Average sea breeze speed in Nowshahr, Astara, Bandar-e-Amir and Babolsar was 2.75, 2.25, 5 and 3.8 respectively. In conclusion, slope and height of mountain and low distance between mountain and coast cause an increase in sea breeze circulation, horizontal speed, vertical returning speed, depth and horizontal dimension of horizontal sea breeze.