عنوان پایان‌نامه

رسانه ای شدن مد و سبک زندگی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رسانه ای شدن مد و سبک زندگی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52664;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4358
    تاریخ دفاع
    ۲۴ خرداد ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    مهری بهار

    چکیده پژوهش حاضر بر اساس رویکرد نظری جان فیسک و در پی مطالعه و تحلیل معانی فرهنگی و اجتماعی است که از زنان از مصرف آرایش تولید می کنند و همچنین نقشی که رسانه ها در نحوه انتخاب آرایش آنها دارند. جان فیسک معتقد است که کالاها ناتمام تولید می شوند. مصرف کننده ها هستند که کالاها را تکمیل می کنند، مصرف کننده خود تولید کننده خلاق و فعال است. بنابراین مصرف کالاها و مکانها می تواند معانی اجتماعی در پی داشته باشد که با لذت و در بطن خود با مقاومت همراه است .در این پایان نامه ،آرایش به مثابه کالایی در نظر گرفته شده است که با ورود به عرصه عمومی دیگر فقط کالا محسوب نمی شود و طیفی از معنا های روزمره را منعکس می کند و معانی که زنان از مصرف آرایش تولید می کنند از عناصر اصلی این پایان نامه است . برای یافتن پاسخ با این سوال:«زنان چرا و به چه دلایلی آرایش می کنند؟ »که سوال اصلی این رساله است ،بهترین مکان موجود آرایشگاه است . به همین دلیل از چهار منطقه تهران شمال ،جنوب،شرق و غرب از هر منطقه سه آرایشگاه انتخاب شد و با استفاده از روش مصاحبه عمیق با 40 زن مصاحبه انجام شد . یافته ها نشان می دهد که همان طور که جان فیسک معتقد است ، آرایش برای زنان با لذت و معنا و در بطن خود با مقاومت همراه است و زن غربی که در رسانه های غربی(ماهواره و ژورنال ) نشان داده می شود به عنوان یک معیار برای ساختن یک زن ایرانی ایده آل توسط خود زن ایرانی برگزیده می شود و زن ایرانی تمام سعی خود را می کند که با نحوه آرایش و تغیراتی که در چهره خود می دهد ، به آیده آل خود برسد .