بررسی رابطه بین ویژگی های حرفه ای دبیران درس تاریخ با میزان سواد تاریخی دانش آموزان پایه سوم رشته های علوم انسانی دبیرستان های دخترانه منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50747;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1712
- تاریخ دفاع
- ۱۴ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- هانیه شهسواری
- چکیده
- چکیده: هدف این پژوهش مشخص کردن رابطه بین ویژگی های حرفه ای دبیران درس تاریخ، با میزان سواد تاریخی دانش آموزان رشته های علوم انسانی در دبیرستانهای منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و ابزار اندازه گیری شامل دو ابزار محقق ساخته؛ پرسشنامه ویژگی های حرفه ای (حاوی 30 سؤال بستهپاسخ با طیف لیکرت) و آزمون سنجش سواد تاریخی بوده است. جامعه آماری این پژوهش؛ دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان در رشته های علوم انسانی منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-88 بوده اند، که برای گردآوری داده ها از روش دو مرحله ای با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. در مرحله اول 20 مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شده، سپس در مرحله دوم از هر مدرسه یک نمونه تصادفی به حجم 4 نفر انتخاب شد(80 n=). در مورد گردآوری داده ها از معلمان تاریخ این مدارس نیز از روش شمارش کامل استفاده شده است. حجم این جامعه آماری نیز 20 نفر بود. داده های مورد نیاز این پژوهش که شامل اطلاعات مربوط به ویژگی های حرفه ای معلمان تاریخ مدارس مورد نظر و میزان سواد تاریخی دانش آموزان آنهاست، با مراجعه به مدارس جمع آوری شده و در نهایت دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. عمدهترین یافته های پژوهش از این قرار است: بین ویژگیهای حرفه ای دبیران درس تاریخ و میزان سواد تاریخی دانش آموزان آنها رابطه مستقیم وجود دارد. علاوه بر آن میان سابقه شغلی دبیران و سواد تاریخی دانش آموزان همبستگی وجود دارد. همچنین میان رشته تحصیلی معلم با سواد تاریخی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد?
- Abstract
- The Relationship between the Professional Characteristics of History Teachers and the Historical literacy Level of High School Students in Human Sciences Abstract: In this study, the research method was based on a simple correlative system and the measurement tools included the professional characteristics questionnaires and history knowledge test. Each of these methods consisted of a 30-question-answer package with the Likert spectrum. The statistical society of the research was students studying in human sciences in the third year of high school at the region 6 of Tehran in the 2009 education year. To gather data, a two-stage random sampling method was chosen. A total of 8 students was randomly selected from each school (i.e. n=80). To collect data for history teachers, the perfect-counting method was used in a way that the total number of this statistical society was 20 teachers. Information required for the professional characteristics of history teachers and students’ history knowledge level were collected from the statistical society of students and teachers at the schools under study. The collected data were finally analyzed in two descriptive and inferential levels. The results show that there is a direct relationship between professional characteristics of history teachers and the students’ history knowledge level. In addition, our findings reveal that although there is statistically no meaningful relation between teachers’ teaching methods and the students’ history knowledge level, some dependency has been seen between these two variables.