عنوان پایان‌نامه

کاربرد روش های هوشمند در جمع بندی نتایج اندرکنش تونل های متقاطع



    دانشجو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربرد روش های هوشمند در جمع بندی نتایج اندرکنش تونل های متقاطع" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1744;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56664
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    شهرام وهدانی

    با گسترش اجرای سازه¬های زیر¬زمینی، تلاقی و یا مجاورت آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود. از اینرو بررسی اثرات متقابل بین دو سازه¬ی مجاور مدفون از اهمیت بسزایی برخوردار است. به دلیل وجود پارامتر¬های متعدد موثر در مساله اندرکنش تونل¬ها و همچنین رفتار غیر¬خطی آنها، بررسی همزمان تمام پارامتر¬ها در کنار یکدیگر را با مشکل رو به رو می¬سازد و در اکثر مطالعات انجام شده به بررسی هر یک از پارامتر¬های موثر به صورت جداگانه پرداخته شده است. بنابراین استفاده از روش¬هایی که قابلیت در نظر گرفتن تمام پارامتر¬ها و میزان وابستگی آنها به یکدیگر را درا باشد، می تواند تحلیل دقیق¬تری از این مساله ارایه نماید. در این پایان¬نامه با مدلسازی عددی در نرم¬افزار Flac 3D و در نظر گرفتن پارامتر¬هایی مانند عمق تونل¬ها، فاصله دو تونل، قطر تونل¬ها، مشخصات خاک، ضخامت پوشش و روش اجرای تونل، اثر حفاری تونل تحتانی بر روی تونل فوقانی موجود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مدلسازی نشان می¬دهد که با افزایش روباره تونل تحتانی و قطر تونل¬ها تغییرشکل تونل فوقانی افزایش می¬یابد و با افزایش دیگر پارامتر¬ها از میزان تغییرشکل¬ها و لنگر خمشی اضافی کاسته می¬شود. پس از اتمام مدلسازی، نتایج حاصله به کمک شبکه¬های عصبی MLP و GRNN شبیه¬سازی شده و در پایان دو شبکه¬ی توانمند برای تخمین اولیه اثرات اندرکنش دو تونل برای دو روش اجرای سنتی و مکانیزه به صورت تمام جبهه ارایه می¬گردد.
    Abstract
    The use of tunnels in major transportation scheme has increased considerably during the last decade especially in urban areas. In recent years many new tunnels have been also designed and constructed nearby existing tunnels in order to develop and extend underground transportation system. The state of stress and the displacements in a zone around an existing tunnel will be modified by the construction of a new tunnel. The size of this influence zone depends on the type and properties of subsoil, in situ stresses, tunnel depth and size, the tunnel support system, spacing between tunnels, and tunneling method. This study focuses on interaction between construction of a new tunnel under the existing tunnel by numerical modeling software. Modeling result is show that deformation of upper tunnel increases with increasing depth and size of lower tunnel and it decreases with increasing of other parameters. Finally, result of modeling simulated by MLP and GRNN neural networks and it shows that these networks have estimate ability of interaction between tunnels.