ارزیابی نقش هم موضوعی در کیفیت شهود کارآفرینان سریالی مستقر در پارک های علم و فناوری شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 27;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47124
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- مریم میرزایی
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- کارآفرینی فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های نوین کسب و کار است. تشخیص این فرصت ها براساس رویکرد جستجوی سیستماتیک یا به کمک رویکرد شهودی صورت می گیرد. این مقاله مربوط به رویکرد دوم و در راستای بسط نگرش شهودی به کارآفرینی است. شهود فرآیندی است که طی آن، اطلاعاتی که به صورت عادی خارج از مرز آگاهی هوشیار است، توسط سیستم روان- تنی ادراک میشود. در این پژوهش آزمایشی، نمونه ی آماری شامل 60 کارآفرین سریالی پارک های علم و فناوری شهر تهران بوده است که به مشاهده ی تصاویر منتخب از سیستم بین المللی تصاویر احساسی(IAPS) در گروه هم-موضوع (گروه آزمایش شامل 30 نفر در گروه های دو نفره) و غیر هم-موضوع (گروه کنترل شامل 30 نفر در گروه های دو نفره) می پرداختند. گروه هم-موضوع گروهی است که هر دو عضو آن تصاویر یکسان که شامل 45 عکس خنثی و احساسی بود و پس از دوره زمانی پیش-محرک به طور تصادفی انتخاب می شدند را مشاهده می کردند(توسط تصاویر یکسان پیش-محرک می شدند) و گروه غیر هم-موضوع گروهی است که هر یک از دو عضو آن توسط تصاویر غیر یکسان پیش-محرک می شدند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدیران اجرایی کسب و کار ها گروه هم-موضوع نسبت به گروه غیر هم موضوع، کیفیت شهود بیشتری دارند. در هر دو گروه هم-موضوع و غیر هم-موضوع منحنیهای احساسی و خنثی آشکارا واگرا بودند که این واگرایی تقریبا از 5 ثانیه قبل از محرک (مشاهده تصویر) شروع شده است که در کل دوره های زمانی پیش-محرک(قبل از مشاهده تصویر)، محرک و پس- محرک(پس از مشاهده تصویر) می توان آن را مشاهده نمود. تفاوت واگرایی تغییر پذیری ریتم قلب در دوره ی پیش-محرک برای گروه هم-موضوع و غیر هم-موضوع بدین معناست که هم-موضوعی مدیران اجرایی کسب و کار ها کیفیت شهودشان را به طور معناداری ارتقاء می دهد. کلیدواژه کارآفرینی؛ شهود؛ لامکان؛ سیستم روان- تنی؛ کیفیت شهود؛ هم-موضوع ؛ نظریه هولوگرافی کوانتوم
- Abstract
- Entrepreneurship is the process of new business opportunity recognition, assessment and exploitation. The recognition of these opportunities is possible through systematic scanning approach or intuitive approach. This thesis is based on the second approach and expands intuitive perspective to entrepreneurship. Intuition is a process through which that information which is normally out of the range of conscious awareness is perceived by the psychophysiological system. In this experimental research, statistical sample includes 60 serial entrepreneurs of science and technology parks of Tehran, who watch the pictures of International Affective Picture System (IAPS) in experimental co-subject group ( the group which consists of 30 entrepreneurs in co-partner groups) and non-co-subject group ( the control group which consists of 30 entrepreneurs in co-partner member groups). In co-subject groups, both entrepreneurs watch the same set of 45 calm and emotional pictures. These images were randomly selected after the pre-stimulus duration. In non-co-subject groups each two entrepreneurs watch the unique set of pictures. The findings show that the intuition quality of co-subject groups is higher than the non-co-subject groups. In both non-co-subject and co-subject groups, calm and emotional curves were obviously divergent. This divergence starts approximately 5 seconds before the stimuli presentation. The difference in heart rate variability’s divergence in the pre-stimulus period for the co-subject and non-co-subject groups means that when entrepreneurs are co-subject their intuition quality is amplified significantly. Keywords: intuition, non-locality, psychophysiological system, co-subject - Quantum Holographic theory