عنوان پایاننامه
بررسی حمایت حقوقی از فرزندان شاهد و ایثارگر در نظام آموزش عالی کشور
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 555;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49616
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۸۹
- استاد راهنما
- محمدحسن حبیبی, حسین رحمت الهی
- دانشجو
- بیتا جلالی فراهانی
- چکیده
- پژوهش حاضر که به بررسی حمایت حقوقی از فرزندان شاهد و ایثارگر در نظام آموزش عالی کشور پرداخته است و نحوه ارائه خدمات فرهنگی ، آموزشی ، رفاهی با استناد به کتب گردآوری شده ، مجلات ، مقالات و دستورالعملهای عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستادهای شاهد و ایثارگر و وزارتین علوم و بهداشت و مجموعه قوانین و مقررات جامع ایثارگران را در دو فصل مورد بررسی قرارداده ست. فصل اول تحت عنوان مقدمه ای بر کلیات در چهار گفتار تدوین شده است . گفتار اول مفاهیم لغوی انقلاب ، بسط و تفصیل آن مورد بررسی قرار گرفته است .گفتار دوم به شرح مختصری پیرامون انقلاب مشروطه و چگونگی آغاز و نتیجه آن پرداخته است .گفتار سوم مقایسه انقلاب اسلامی و نظام مشروطه و آرمان و اهداف آنرا مورد بررسی قرار گرفتـــه است و گفتار چهارم نقش مردم در پیروزی انقلاب و مقابله با استبداد حاکم بررسی کرده است . فصل دوم شامل هشت گفتار می باشد که گفتار اول تاریخچه بنیاد شهید، گفتار دوم فلسفه تأسیس بنیاد شهید و قوانین و مقررات آن، گفتار سوم طرح شاهد ، و گفتار چهارم تاسیس دانشگاه شاهد و گفتار پنجم مقررات حمایتی برای دانشجویان شاهد و ایثارگرو اقشاری که میتوانند از این حمایت بهره مند گردند .گفتار ششم ، ادارات مسئول و فعالیتهای آنان دررابطه با تسهیلات موجود در آموزش عالی ، گفتار هفتم ، تسهیلات بعد از دانشگاه و گفتار هشتم بررسی ایثارگران جنگ در سایر کشورها و در خاتمه جمع بندی و نتیجه گیری مباحث مطروحه اشاره شده است . کلمات کلیدی : انقلاب ، بنیاد شهید ، ایثارگران ، آموزش عالی
- Abstract
- The present study is dedicated to the evaluation of legal protection for children of martyrs and war-sacificers in higher education system of the state and method of provision of cultural, educational and welfare service as evidenced by the publications, press, articles and directives of Martyrs & War- Sacrificers Foundation, martyrs & warsacrificers administrative units, the documents available in Ministry of Science and Ministry of Health and full and comprehensive package of laws ratified on martyrs and war-sacrificers affairs. Chapter one includes four speeches under the title "An Introduction to General Issues:. The first speech deals with semantic aspects of the term "revolution" in details. The second speech gives a brief description of the Constitutionalist Revolution, its emergence and the consequences it borough about. The third speech is dedicated to a comparison of the Islamic Revolution and constitutionalist system and the ideas and aims that the Islamic Revoletion sought to realize. The fourth speech is a discussion of the role of general public in victorious achievement of the revolution and in its standing against the despotic system then governing. Chapter two consists of eight issues with the first issue being a chronicle of Martyrs Foundation and the philosophy of its establishment; the second issue being a review of charter of Martyrs Foundation and its haws and regulations; the third speech allocated to discussion of Shahed Scheme; the fourth issue presented in the form of a description of how Shahed University was established; the fifth speech dedicated to protective regulations for the students from martyrs and war-sacrificers families and the part of the population that is entitled to take benefit of such protective measures; the sixth issue being a review of the units having responsibility of providing service and their activities in a relation with facilities made available by higher education system; the seventh speech consisting of a review of the facilities provided after graduation and the eighth speech dedicated to a study of the status of war-sacrificers in other countries. A conclusion drawn from the aforesaid issues comes at the and . Key terms: Revolution, Martyrs Foundation, war-sacirficers, higher education system.