عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل تقویت کننده پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47766
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- صفورا محمدنیا
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک طرف و فشارهای رقابتی و نیز انتظارات در حال تغییر مشتریان از طرف دیگر بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات را برای کلیه صنایع، سازمان ها و کسب و کارها بیش از پیش ضروری کرده است. بیمه الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی سابقه ای برخوردار است و بیمه و به طور کلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت الکترونیک می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند، چرا که صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات بر، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات می باشد. علاوه بر اهمیت بیمه الکترونیک از دید شرکت های بیمه و بررسی های مختلفی که در خصوص آمادگی و زیرساخت های لازم برای بکارگیری و اجرای آن صورت گرفته است ،باید اهمیت و جذب مشتریان به این خدمت نیز در مرکز توجه قرار گیرد. تا زمانی که کاربران مورد نظر یک فن آوری از آن استفاده نکنند هدف از طراحی آن یعنی همان بهبود و تسهیل انجام امور مربوطه و دست یابی به صرفه جویی های زمانی و هزینه ای برآورده نخواهد شد. شناسایی عوامل تقویت کننده پذیرش مشتریان از خدمات بیمه الکترونیک، امکان برنامه ریزی مناسب تر جهت تسریع در افزایش کاربران خدمات الکترونیکی و بهره مندی سریعتر از مزایای آن را برای شرکت های بیمه و نیز مشتریان فراهم می آورد. در این مقاله با معرفی و تشریح بیمه الکترونیک و مدل های پذیرش فن آوری و نوآوری به این موضوع می پردازیم که چه عواملی موجب تقویت پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان می شود و با مصاحبه با خبرگان صنعت بیمه و پخش و جمع آوری پرسشنامه بین مشتریان شرکت های بیمه و با روش تحلیل عاملی به تلخیص داده ها و با روش توزیع دو جمله ای به تحلیل داده ها و همچنین آزمون فریدمن به رتبه بندی آن ها پرداخته ایم و طبق یافته های تحقیق، شاخصهای سودمندی ادراک شده،سهولت استفاده،اعتماد به شرکت،نگرش و تمایل و آزمون پذیری به عنوان مهمترین عوامل تقویت کننده پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان شناسایی شدند و در نهایت پیشنهاداتی در این خصوص به شرکت های بیمه ، بیمه مرکزی و تحقیقات مرتبط در آینده ارائه شده است.
- Abstract
- Abstract: Todays, Developing information and communication technology(IT) on the one hand and competitive pressures and changing customer expectations on the other hand using information and communication technologies for all industries, organizations and businesses is even more essential. E insurance as an important part of e-business has been unprecedented growth in the world and E-business has an important role in developing of insurance and financial institutions. Insurance industry is information industry, so It is an appropriate for using of information technology. In addition to several reviews about the preparation and infrastructure necessary for its implementation has been done, should be focus on the customers attraction. As long as users don’t use technology, Its purpose – improvement , facilating an achieving cost and time benefits- have not achieved. Identifying factor of customer acceptance of electronic insurance services, provides a better context for achieving the benefits for insurance companies and customers. In this research first be described E- insurance and models of technology and innovation acceptance, second we illustrate what factors strengthen the acceptance of electronic insurance services from customers by interviewing with insurance experts and then questionnaires collected between customers of insurance companies . we use the Factor analysis method for summarizing data and the Binominal method for analyzing data and the Friedman test have ranked them. according to research findings, indicators of perceived usefulness, ease of use, trust, attitude and trialability as the most important factors in reinforcing the acceptance of electronic insurance services were identified and ultimately customer proposals in this regard to insurance companies, Central Insurance, and related research is presented in the future. Key words: insurance, e-commerce, e-insurance, acceptance, technology acceptance models and innovation, customer