بررسی رابطه سبک های فرزند پروری ، وجدان تحصیلی و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1599ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47718
- تاریخ دفاع
- ۲۷ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- جیران حسن پورقره چال
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک های فرزندپروری ، وجدان تحصیلی و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی انجام شده است. طرح این پژوهش غیرآزمایشی ونوع همبستگی است نمونه مورد بررسی شامل 350 دانش آموز دختر رشته تجربی شهر تبریز می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند . در این مطالعه از پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند (1991) ، مقیاس وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) استفاده شده گردید. داده ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج حاصل بیانگر رابطه معنادار (01/0P<) میان پیشرفت تحصیلی با سبک های فرزند پروری ، وجدان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که با حضور همزمان متغیر های پیش بین سبک های فرزند پروری ، وجدان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می توان 66 در صد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین کرد . کلید واژه ها : سبک های فرزند پروری ، وجدان تحصیلی ، خودکارآمدی تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- ABSTRACT: The present study has been performed to investigate the relationship between parenting styles, academic conscientiousness and academic self- efficacy with academic achievement. The design of this research was non experimental and correlational study. The sample consist of a total number of 350 subjects high school girls in Tabriz, assigned by propertional stratified sampling. The scales used in the current study were parenting styles inventory (Baumrind, 1991), academic conscientiousness scale (Mcilory & Bunting, 2001), academic self- efficacy scsle (Mcilory & Bunting, 2001). The data was analyzed by the method of correlation and the analysis of multiple regressions. The results indicate a significant relationship between academic achievement with parenting styles, academic conscientiousness and academic self – efficacy The results of multiple regression analysis indicated that in the presence of all predictive variables of parenting styles, academic conscientiousness and academic self-efficacy, there can be appointed a 66% of fluctuation in academic achievement. Key Words: parenting styles, academic conscientiousness, academic self-efficacy, and academic achievement.