عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای کارکردی کتابهای درسی ریاضی مقطع ابتداییی دانش آموزان آهسته گام
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53683
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی فراهانی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوای کارکردی کتاب های ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان آهسته گام به اجرا درآمد. در قسمت اول پژوهش، پس از استخراج الگوی مفهومی و تنظیم چک لیست هایی منطبق بر الگوی مذکور، به تحلیل کیفی محتوای کتاب ها پرداخته شد. مولفه های نه گانه این الگو عبارتند از: اصطلاحات ریاضی، اعداد، شمارش، عملیات عددی، اشکال هندسی، اندازه گیری، زمان، پول و خرید و وسایل مرتبط با ریاضی. تحلیل محتوا و یا به عبارتی اجرای چک لیست ها، توسط دو ارزیاب اجرا شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مورد چهار کتاب نظرات دو ارزیاب هیچ تفاوتی با هم نداشتند و در سه کتاب دیگر نیز تفاوت معنادار نبوده و بسیار جزئی می باشد. خرده مقولات موضوعی ریاضیات کارکردی که در هیچکدام از کتاب ها آموزش داده نشده اند عبارتند از:برخی مفاهیم مربوط به اصطلاحات ریاضی مانند جهت و فاصله، اعداد ترتیبی، واحد دما در مقوله اندازه گیری، زمان های طبیعی، برخی سکه ها و اسکناس های رایج، دستگاه خودکار خرید و دستگاه خودپرداز در مقوله پول و خرید، تشخیص و شناسایی اشکال هندسی در اشیاء و مناظر طبیعی، همچنین وسایل مرتبط مانند ساعت دیجیتال، تلفن، ماشین حساب، دماسنج و باسکول یا ترازو. همچنین به بسیاری از موضوعات نیز به شکل کوتاه و گذرا اشاره شده است. علاوه بر این و در قسمت دوم؛ برای تعیین سطح خوانایی متن کتاب ها از دو روش کمی تحلیل محتوا، یعنی شاخص خوانایی مک لافلین و گانینگ استفاده شده است که بر اساس نتایج این فرمول ها، سطح خوانایی متن هیچکدام از کتاب ها در سطح مطلوب و متناسب مخاطبان خود طراحی نشده اند. کلید واژه ها: تحلیل محتوا، ریاضیات کارکردی، کتاب درسی، دانش آموز آهسته گام
- Abstract
- The present study was carried out to analyze the functional content of elementary school mathematics textbooks for slow pace students. After extracting the conceptual pattern and constructing the checklists based on the aforementioned pattern, in the first phase of the study, the functional content of the textbooks was investigated. The 9 components of the patterns are: mathematical vocabulary, numbers, counting, numerical operations, geometrical shapes, measurement, time, money and shopping, and mathematics-related instruments. The content analysis or in other words constructing the checklists was achieved by two raters. The results of the analysis point out there was no difference between the opinions of the two raters in four of the textbooks and for the remaining three textbooks, the difference was insignificant. Subcategories of functional mathematics which have been presented in none of the textbooks are as following: some mathematical concepts such as direction and distance, ordinal numbers, unit of temperature in the category of measurement, time of day, some common coins and bills, vending machine and ATM in the category of money and shopping, identifying geometrical shapes in objects and natural sceneries, and also related instruments such as digital watch, telephone, calculator, thermometer, and scale. Furthermore, many issues have been superficially dealt with. Besides, in the second phase of the study, for determining the readability level of the text of the textbooks, the two quantitative methods of content analysis i.e. McLaughlin’s Readability Index and Gunning’s Readability Index were used, according to which the readability level of none of the textbooks have been geared to the level of its readers. Keywords: content analysis, functional mathematics, textbooks, slow pace students