رابطه بین بهزیستی روانی و هویت ملی با نگرش به مهاجرت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 483
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- اسماعیل یزدانی
- استاد راهنما
- عباس رحیمی نژاد
- چکیده
- پژوهش پیشرو با هدف "بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی و مولفههای هویت ملی با نگرش به مهاجرت در دانشجویان" انجام شد. جهت انجام پژوهش از پرسشنامههای محققساخته نگرش به مهاجرت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ( بهرامیاحسان و زنجانی طبسی، 1383 ) و پرسشنامه مولفههای هویت ملی رحیمینژاد و احمدی (1374) استفاده شد. پرسشنامههای مذکور بر روی 352 نفراز دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی، پزشکی و فنی-مهندسی ( بدین صورت که ابتدا به صورت تصادفی یک دانشکده از بین هریک از دانشکدههای فوق انتخاب و سپس چند کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید ) توزیع شد و نتایج با استفاده از نرم افزارآماری SPSS تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفههای هویت ملی و نگرش به مهاجرت، همچنین بین بهزیستی روانشناختی و مولفههای هویت ملی در سطح 01/0 رابطه معنیدار وجود دارد. از طرفی براساس نتایج بدست آمده از رگرسیون چند متغیری گام به گام، هویت ملی و بهزیستی روانشناختی 64 درصد از واریانس نگرش به مهاجرت را تبیین میکنند. یافتهها بیانگر این موضوع هستند که با بهینهسازی برخی از شرایط شغلی و تحصیلی میتوان از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری به عمل آورد. کلید واژهها:بهزیستی روانشناختی،هویت ملی،نگرش به مهاجرت،دانشجویان
- Abstract
- The study aims at the “ relation between the psychological wellbeing and national identity factors with the students’ tendency to immigration”. The instruments were included an author-made questionnaire, the psychological wellbeing questionnaire (Bahrami Ehsan & Zanjani Tabasi, 2004), and the Rahiminejad and Ahmadi (1995) questionnaire for national identity factors. The questionnaires were administered to 352 students from faculties of Humanities, Medicine, and Engineering (from all relative faculties a faculty was randomly selected and from that faculty some classes were chosen for the study). The gathered data were analyzed using SPSS Ver. 16. The findings showed that there are significant relations between national identity and tendency to immigration factors, and also between the psychological wellbeing and national identity factors (P=0.01). In addition, results gained from the multi-variables step by step regression showed that the national identity and psychological wellbeing will elucidate 64% of immigration tendency variance. The study showed that optimization of educational and occupational circumstances will hinder students to immigrate abroad. Keywords: psychological wellbeing, national identity, immigration tendency, students