عنوان پایان‌نامه

بررسی تحلیلی کتابهای آموزش احکام نوجوانان و نوع رویکرد آنها به ترتیب دینی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تحلیلی کتابهای آموزش احکام نوجوانان و نوع رویکرد آنها به ترتیب دینی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50201
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آذر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    شهین ایروانی

    چکیده کتاب¬های تربیت دینی به ویژه کتاب¬های آموزش احکام نوجوانان می¬توانند نقش مهمی در زمینه تربیت دینی ایفا ¬کنند. از آنجا که احکام، گسترده ترین و ملموس¬ترین بخش تربیت دینی بوده است و انسان در زندگی روزمره خود، نیاز بیشتری بدان¬ها پیدا می¬کند، از اهمیت ویژه¬ای در میان دینداران برخوردار است. با توجه به جایگاه این کتاب¬ها و به خصوص گسترش آنها در سال¬های اخیر، در پایان نامه حاضر به "بررسی تحلیلی کتاب¬های آموزش احکام به نوجوانان و رویکرد آنها به تربیت دینی" پرداخته شده است. این هدف با استفاده از روش تحلیل محتوای متن کتابها در سه بخش 1. ویژگی¬های محتوایی، روانشناختی، ساختاری و ظاهری-نگارشی 2. اهداف، اصول و روش¬های ارائه محتوا . 3. رویکردهای کتاب¬های آموزش احکام. مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نمایانگر آن بوده است که کتاب¬های مورد بررسی با ویژگی¬های مطلوب کتاب¬های آموزشی فاصله زیادی دارد. کتاب¬های موجود از بعد محتوایی، روانشناختی، ساختاری و ظاهری-نگارشی نیاز به تجدید نظر اساسی دارند. با توجه به یافته¬های پژوهش با اینکه این کتابها، اهداف جامعی را انتخاب کرده¬اند؛ عملا در زمینه تحقق آنها موفق نبوده¬اند و توجه به اصول سازماندهی نیز بسیار کم صورت گرفته است. همچنین در روش ارائه محتوا روش خطی با پرداخت سطحی و مجزا به موضوعات مد نظر قرار گرفته و در عین حال روش ارائه محتوا غیر فعال است. با درنظر گرفتن اهداف، اصول و روش موجود در کتاب¬ها، رویکرد آنها به تربیت دینی از نوع اطلاعاتی می¬¬باشد. واژه های کلیدی: محتوایی، روانشناختی، ساختاری، ظاهری-نگارشی، آموزش احکام، رویکرد، نوجوانان.
    Abstract
    Religious education books, especially Religious adolescents five qualifications (jurisprudence) instructional books could have an important role in people’s religious education. Since the five qualifications(jurisprudence) are the widest and the most tangible part of religious education and people needs them more in routine life, so they have a special importance. Because of these books’ place and their spread in recent years, this dissertation pays attention to analytical investigation of religious adolescents five qualifications(jurisprudence) books and their approach toward religious education.this dissertation uses content analysis method, considering three different subjects: 1- structural, writing and superficial, psychological and content characteristics 2- goals, principles and methods of content offering. 3- Religious¬ adolescents five qualifications(jurisprudence) instruction books approaches. Results of paper show that reviewed books are far from desirable education books. these books need a fundamental review considering the writing and superficial, structural, psychologyical aspects and content. Though these books comprehensive goals but according to the findings, they haven’t been successful in realizing them. And attention to content organizing principles was very little. Also, in content offering method, they use linear method with separate and superficial attention to the subjects , in addition content offering method is inactive. finally Considering goals, principles and methods in these books, it could recognized that they have an informative approach. Keywords: content, psychological aspects, structural qualities, writing and superficial characters, religious orders’ education, approach, adolescents.