بررسی چالش ها و فرصت های آموزش فلسقه به کودکان و رائه الگویی مطلوب برا ی آموزش و پرورش ایران
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1600ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47815
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه السادات موسوی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده در حال حاضر اجرای برنامه اموزش فلسفه به کودکان با توجه به براورده کردن خواسته های اموزش و پرورش نوین از سوی بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ما نیز در سال های اخیر اقبال قابل توجهی نسبت به اجرایی کردن این برنامه صورت گرفته است. اما ناهماهنگ بودن ویزگی های این برنامه با آنچه در اموزش وپرورش سنتی در جریان است از یکسو و از سوی دیگر خاستگاه غیر بومی این برنامهف مسائلی هستند که با توجه به ان وجود چالش هایی بر سر اجرای مطلوب این برنامه محتمل است. از انجایی که رسیدن به دستاوردهای مثبت در مسیر اجرای این برنامه ، می طلبد که در ابتدا چالش های احتمالی پیش روی اجرای این برنامه شناسایی شوند تا با ارائه راهکارها از خطا رفتن در تجربه این برنامه، مصون بمانیم، لذا هدف این پژوهش بررسی این چالش ها و فرصت ها و ارائه راهکارهایی برای حل انهاست. از انجایی که احتمال وجود این چالش ها هم در حیطه اجرایی و هم در حیطه نظری وجود دارد؛ لذا جهت شناسایی موارد مذکور از طریق مصاحبه با متخصصان و معلمان P4C سعی بر شناسایی این موارد در این دو حیطه شده است. یافته های پژوهش موئد این مطلب است که اجرای این برنامه در سطح علمی و نظری دچار اشکالاتی است که در تحقیق حاضر این مشکلات تحت عنوان چالش ها و ضعف ها به صورت مبسوط به ان پرداخته شده است. البته در طی این بررسی ها وجود همگرایی هایی هم بین خصوصیات این برنامه و نظام تربیتی ما قابل تشخیص بود که به عنوان نقاط قوت برنامه در نظام تربیتی مان در نظر گرفته شده است. در نهایت برای انتخاب موضع مناسب در حل چالش ها و ضعف ها و استفاده از نقاط قوت برنامه و فرصت های پیش روی اجرای ان در نظام تربیتی مان الگویی با الهام گرفتن از مراحل برنامه ریزی استراتژیک پیشنهاد شده است. کلید واژه ها: فلسفه برای کودکان، اجتماع پژوهشی، چالش ها، فرصت ها، ضعف ها، قوت ها، الگو
- Abstract
- Concerning the recent educational enquiries, carrying out theaching of philosophy program has been started by many countries. Recently in Iran, there have been considerable efforts and tends to move from it's theoretical form to a apragmatic and useable program but there are some problems for this new program and it's accomplishment in the whole of the country too. Some barriers such as mismatching between mentioned new program and the process of traditional system, which still strongly demanded in the Iranian educational system make some troubles and in addition that foundations of p for c comes from western culture and they have been imported to our country, so it seems unsuitable and stranger to our society. Because of these problems and in order to identifing barriers, this research made more investigations which have been done by interviews with P4C students and teachers. Results of investigations confirm that the performance of this program either theoretically or pragmatically could raise some problems which assessed in this thesis. furthermore, during the investigations, some agreements have been found and recognized between the traditional education system and this new philosophy teaching. These agreements could be considered as some opportunities and hopes for improvement of p4c and so education of Iranian students. Eventually we will see that by employing an strategy of step by step program, some reliable points, which exist in our classic educational system ,will be picked up and recommended to overcome the barriers and mismatch elements. Keywords: philosophy for children, community of inquiry, challenges, opportunities, weakness, strengths, model