عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیت دانشگاه تهران (۱۳۸۷-۱۳۸۰)




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50562;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1699-ع
    تاریخ دفاع
    ۱۷ آبان ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    در دهه‏های اخیر، اشتغال دغدغه مهم جوامع بشری بوده، بنحوی که هرساله بودجه‏های هنگفتی از سوی دولت‏ها جهت تحقیق‏ و رفع این معضل‏ اختصاص داده می‏شود. بدیهی است جهت پیشرفت در یک جامعه، می‏بایست اشتغال متناسب با سطح تحصیلات افرادآن جامعه باشد که این هماهنگی تا حدود زیادی به‏عهده نظام آموزش عالی آن کشور می‏باشد. حفظ ارتباط میان تحصیلات عالی یا تخصص و شغل در هر جامعه‌ای لازم است و زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن جامعه را تشکیل می‌دهد. به همین جهت، تربیت انسانهای کاردان، آگاه، دانا و توانا متناسب با تقاضای بازارکار در صدر اهداف و وظایف اصلی مراکز تربیتی، حرفه‌ای و علمی، بویژه نظام آموزش‌عالی در کلیه کشورها اعم از توسعه‌یافته و یا در حال توسعه قرار داشته و درپیشرفت و گسترش دانش و بینش نقشی اساسی دارند. در این راستا پژوهش پیش‏رو در صدد بررسی وضعیت‏ شغلی دانش‏‏آموختگان مقطع کارشناسی دانشکده ‏روانشناسی و علوم ‏تربیتی دانشگاه‏ تهران در طی سالهای 87- 1380 و رابطه رشته‏تحصیلی با سرنوشت‏شغلی آنان است. این تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است که به صورت میدانی و بوسیله پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شد. جامعه‏آماری تحقیق ‏حاضر شامل همه دانش‏‏آموختگان دانشکده‏روان‏شناسی و علوم‏تربیتی دانشگاه‏تهران در شش رشته آموزش کودکان‏استثنائی، تکنولوژی‏آموزشی، روانشناسی‏بالینی، کتابداری و اطلاع‏رسانی، مدیریت و برنامه‏ریزی‏آموزشی و مشاوره می‏باشد که طی سال‏های 1380 تا 1387 فارغ‏التحصیل شده‏‏اند. جامعه پژوهش حاضر برابر با 904 نفر است. بوسیله فرمول کوکران، حجم نمونه 136نفر به صورت طبقه‌ای متناسب انتخاب شد. برای اطمینان بیشتر از برگشت پرسشنامه‌ها تعداد 297 پرسشنامه که روایی آن توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن توسط آزمون بازآزمایی تائید شده بود، بصورت پستی ارسال شد که بعد از ارسال مجدد نامه پیگیری، 47% پرسشنامه باز پس داده شد و تجزیه و تحلیل با 136 مورد نمونه انجام شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. در آمار تحلیلی با استفاده از آزمون‌های خی‏دو، یومان ویتنی، ویلکاکسون و تی سئوالهای پژوهش مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج زیر حاصل شد: بین متغیرهای وابسته وضعیت اشتغال و تناسب شغل و متغیر مستقل رشته‏تحصیلی ارتباط معنی‏داری بدست آمد و این بدان معنی است که در برخی از رشته‏‏ها مثل رشته روانشناسی بالینی، مشاوره، کتابداری و کودکان استثنایی وضعیت اشتغال و تناسب شغلی بهتر از رشته‏های دیگر می‏باشد، اما در مورد رشته‏هایی مثل تکنولوژی‏آموزشی و مدیریت‏آموزشی وضعیت اشتغال و تناسب شغلی نامطلوب است. رابطه بین متغیرهای میانگین تحصیلی و نوع اشتغال با رشته تحصیلی معنی‏دار نمی‏باشد و این رابطه بین متغیر‏های تحصیلات مادر و پدر و وضعیت اشتغال معنی‏دارست و این بدین معنی می‏باشد که تحصیلات مادر و پدر در گروه غیر‏شاغلین بالاتر از گروه شاغلین است. واژگان کلیدی: اشتغال، دانش‏آموخته، رشته‏تحصیلی
    Abstract
    In recent decades, societies have significant employment concerns the annual budget of the government's enormous way for research and resolve this issue is dedicated. Obviously, the Progress in a society, should work in coordination with the education level of people is much the higher education system in the country. Maintain links between Higher education or job skills needed in every community and infrastructure development, cultural, social, political and economic Community forms. Therefore, training of people knowing, informed, knowledgeable and competent in accordance with labor market demand At the top of the main objectives and tasks of educational institutions, professional and scientific, especially in all countries, whether developed system And progress in developing and expanding their knowledge and insight essential role. In this study sought to evaluate the job ahead of bachelor graduates and Sciences School of Psychology education, Tehran University during1380 - 87and Field of the destiny of their job. This descriptive study - between the field and by Questionnaire, information was collected. The statistical study included all students of psychology and Educational Sciences at Tehran University in six major teaching exceptional children, technology, education, clinical psychology, Library and information science, management and planning education and counseling is that during the years 1380 and 1387 graduates Have been. The present study is equivalent to 904 people. Formula by Cochran, stratified sample of 136 was selected. More than 297 questionnaires to ensure that the number of valid questionnaires returned by teachers and Test-retest reliability had been confirmed by experts, a mailing was sent after the retransmission of Followup, 47% of questionnaires were returned and analyzed with the sample was 136 cases. Data obtained using statistical analysis to analyze were. The statistical analysis using chi-square tests, yuovman Whitney, wilcoxon and tcase study questions Were tested and the results were as follows between dependent variables and the variables of employment status and job fit Significant relationship was independent of field and this means that in some disciplines such as psychology Clinical, counseling, library and exceptional children, employment status and job fit is better than the other disciplines, but in fields such as educational technology and educational management employment and job suitability is undesired. Relationship between education and employment variables, the mean field is not significant and the relationship between the mother and father and employment status is a significant occurrence, and this means that Mother and father in nonemployed workers is higher.