عنوان پایان‌نامه

تاثیر زبان دوم ( انگلیس) بر میزان لکنت در زبان اول و زبان دوم



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر زبان دوم ( انگلیس) بر میزان لکنت در زبان اول و زبان دوم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 462;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48013
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    جواد حاتمی

    چکیده هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش زبان انگلیسی بر میزان انواع لکنت در زبان اصلی و انگلیسی افراد یک زبانه بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد 12 تا 23 ساله دارای لکنت بودند که به مراکز گفتار درمانی شهر اصفهان مراجعه نموده اند. نمونه مورد مطالعه 15 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند ، روش پژوهش شبه آزمایشی و طرح پژوهش یک طرح یک گروهی پیش آزمون – پس آزمون است. در این پژوهش آزمودنی ها قبل و بعد از آزمایش از نظر میزان لکنت و عزت نفس مورد سنجش قرار گرفتند.در این پژوهش میزان و انواع لکنت با استفاده از روش هاول و همکاران (2004) و میزان عزت نفس آنها با استفاده از آزمون استاندارد کوپر اسمیت مورد اندازه گیری و سنجش قرار گرفته اند.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش زبان دوم بر روی میزان انواع لکنت ( لکنت تأخیری کارکردی ، لکنت تأخیری مضمونی ، لکنت غیر تأخیری کارکردی ، لکنت غیر تأخیری مضمونی و کل لکنت ) در زبان اصلی تأثیر معنی داری ندارد.در ادامه مشخص گردید آموزش زبان دوم به روی میزان لکنت تأخیری کارکردی و مضمونی در زبان دوم نسبت به زبان اول تأثیر معنی داری ندارد اما آموزش زبان دوم در کاهش میزان لکنت های غیر تأخیری کارکردی و مضمونی در زبان دوم نسبت به زبان اول تأثیر معنی داری دارد. همچنین آموزش زبان دوم در کاهش میزان کل لکنت در زبان دوم نسبت به زبان اصلی تأثیر معنی داری دارد P= 0/05 ، همچنین مشخص گردید در مقایسه الگوی لکنت بین میزان لکنت تأخیری و لکنت غیر تأخیری در زبان اول ، تفاوت معنی داری وجود دارد P= 0/000 ، لیکن در زبان دوم این تفاوت معنی دار نیست P= 0/25 .درنهایت یافته ها نشان داد که آموزش زبان دوم در افزایش عزت نفس تأثیر معنی داری داشته است P= 0/003 . کلمات کلیدی : لکنت، تأخیری ، غیر تأخیری، کارکردی ، مضمونی ، عزت نفس ، دو زبانه ، یک زبانه .
    Abstract
    Abstract This study is aimed at the impact of learning English on stuttering of different kinds both in their mother tongue and English amongst monolingual subjects. The population included all stuttering people ranging from 12 to 23 who came to speech therapy centers in Isfahan. As a sample, then, 15 were chosen simply randomly. The research method is quasi-experimental and the research design Is a single-group with pre-test and post-test. Prior to the study, the subjects were tested in terms of amount and kind of stuttering with Hawell, et al (2004) method; and self-esteem based on Cooper&Smith scale. The results showed that second language learning influence on different kinds of stuttering (functional stalling stuttering, content stalling stuttering, functional non-stalling stuttering, content non-stalling stuttering and total stuttering) was not significant in first language. Also, second language learning effect on functional stalling and content stalling stuttering in second language was not significant as compared with first language, but it is significant in decreasing functional non-stalling and content non-stalling stuttering in second language as compared with first. Moreover, learning second language has been influential in decreasing total stuttering in second language. p= 0.05. Non-stalling and stalling stuttering were also compared with each other the result of which was significant at the level of P= 0.000 in first language but not in the second P=0.25. Finally, it was discovered that learning a second language was significant at the level of P=0.003 in increasing self-esteem. Keywords: stuttering, stalling, non-stalling, function, content , self-esteem, bilingual, monolingual.