عنوان پایان‌نامه

نقش تعدیل کننده ارزش خود ، شفقت بر خود ، بهشیاری و خود شناسی انسجامی در نظم دهی هیجانات ناشی از وقایع ناخوشایند



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش تعدیل کننده ارزش خود ، شفقت بر خود ، بهشیاری و خود شناسی انسجامی در نظم دهی هیجانات ناشی از وقایع ناخوشایند" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    نیما قربانی
    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 457;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51001
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۸۹

    این پژوهش به منظور بررسی نقش تعدیل¬کنندگی شفقت¬بر¬خود، خودشناسی انسجامی، حرمت خود و بهوشیاری در تنظیم هیجانات منفی ناشی از تجربه وقایع ناخوشایند انجام گرفت.100 نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت¬کنندگان خواسته شد مقیاس¬های خود شناسی انسجامی، بهوشیاری (MAAS)، شفقت¬بر¬خود (SCS)، حرمت خود روزنبرگ (RSES) و مقیاس سنجش هیجانات را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد شفقت¬برخود در رابطه بین تجربه ناخوشایند و هیجانات منفی ناشی از آن نقش تعدیل¬کنندگی دارد، اما بهوشیاری، حرمت خود و خودشناسی انسجامی در این رابطه نقشی ندارد. نقش تعدیل¬کننده شفقت¬بر¬خود را می¬توان با توجه به ویژگی¬های ساختاری این متغیر تبیین کرد و عدم تأثیر معنادار بهوشیاری، حرمت خود و خودشناسی انسجامی را نیز می¬توان با در نظر گرفتن شرایط مطالعه و ویژگی¬های ساختاری این متغیرها تبیین نمود. کلید واژه¬ها: شفقت¬برخود، خودشناسی انسجامی، حرمت خود، بهوشیاری، تجربه ناخوشایند، هیجان منفی.
    Abstract
    Abstract: The purpose of this study was to examine the moderating effect of integrative self-knowledge, mindfulness, self-esteem and selfcompassion on relationship between unpleasant event and emotions that was performed on 100 university students. Results indicated that self-compassion moderated relationship between unpleasant event and emotions but self-esteem, mindfulness and integrative selfknowledge did not moderate relationship between unpleasant event and emotions. The moderator role of self- compassion can be explained regard to its construct. The lack of significant effect of mindfulness, self-esteem and self-compassion can be explained regard to their construct and experimental condition. Key