عنوان پایاننامه
ارزیابی و سنجش مرکز گرایی و مرکز گریزی اقوام ایرانی در وضعیت تحقق حکومت محلی موردمطالعه : قوم بلوچ
- رشته تحصیلی
- جغرافیای سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61393;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1818
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی نقابی
- استاد راهنما
- رسول افضلی
- چکیده
- منطق های هویتی با رویکرد های خودمختاری طلبانه ، استقلال طلبانه ، و یا حتی تجزیه طلبانه کابوسی برای هر واحد سیاسی ملی به حساب می آید . ضریب آسیب پذیری واحد های سیاسی متشکل از ناهمگنی های قومی ، مذهبی و فرهنگی ، به نسبت واحد های سیاسی متجانس بسیار بالاتر است و ساختار مذهبی این کشور ها در تمامی ابعادآن به پیچیده شدن این روند کمک می کند و به همان نسبت حکومت ها برای ایجاد مفهوم واقعی دولت – ملت ، با شرایط دشواری مواجه می شوند . بلوچ ها اشتراکات زبانی بیشتری با فارس ها دارند و تفاوت های مذهبی میان گروه های شیعه و سنی نقش بیشتری در ایجاد مسائل سیاسی در این منطقه داشته است . از جمله عوامل موثر بر تحرکات واگرایانه قوم بلوچ می توان به بعد مسافت از مرکز و محرومیت نسبی اقتصادی و اجتماعی کل استان اشاره کرد ، که باعث شده شغل اغلب ساکنان این منطقه قاچاق کالا باشد که با توجه به کنترل این نوع فعالیت ها از سوی حکومت مرکزی که گاه منجر به برخورد های شدید می شود . ... تحقیق حاضر به ارزیابی و سنجش مرکزگرایی و مرکزگریزی اقوام ایرانی در صورت تحقق حکومت محلی می پردازد ودر این پژوهش قوم بلوچ برای مطالعه موردی انتخاب شده است ، مسئله اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه در صورت تحقق حکومت محلی در ایران مرکز گرایی و مرکزگریزی قوم بلوچ چگونه خواهد بود . برای رسیدن به اهداف تحقیق از 328 نفر از مردم قوم بلوچ ساکن در استان سیستان و بلوچستان که با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند و از طریق تجزیه و تحلیل داده های آماری و نیز استنباط داده ها با استفاده از آزمون های مناسب نتایج زیربدست آمد . - یافته های تحقیق نشان می دهد در صورت تحقق حکومت محلی از مرکزگریزی قوم بلوچ کاسته خواهد شد . - قوم بلوچ به دنبال کسب هویت مستقل از هویت ایرانی نمی باشد . - سیاست های قومی حکومت مرکزی در ایران ، توانایی ایجاد همبستگی ملی را دارا نمی باشد . - طبق یافته های تحقیق ، میزان اعتماد به مسئولین و دستگاه های اجرایی ، در سطح پایینی قراردارد .و بیشتر مردم قوم بلوچ معتقدند که مسئولین در حل مشکلات آنان ، شایستگی و توانایی لازم را ندارند . - میان میزان سواد و همگرایی نسبت به غیر بلوچ ها و همچنین بین میزان سواد و گرایش به حکومت محلی رابطه معناداری پیدا نشد . - میان پایگاه اقتصادی و میزان گرایش به حکومت محلی رابطه معناداری پیدا نشد و پایگاه اقتصادی افراد نقشی در گرایش آنان به حکومت محلی ندارد . - میان همگرایی با هویت ملی و جنسیت پاسخگویان رایطه معناداری وجود دارد . به گونه ای که بیش از 80 درصد از زنان همگرایی به هویت ملی بالا و متوسطی دارند همچنین بین جنسیت و گرایش به حکومت محلی رابطه معناداری وجود دارد بدین صورت که بیش از 80 درصد از زنان گرایش بالا و زیادی به حکومت محلی دارند .
- Abstract
- Identity logic with autonomous approach, idependent, even analyst is a nightmare for each national unit. Vulnerability index for political units inclusive of national, cultural and religious heterogenies are more and religious structure in these countries make their trepan involved so governments face hard qualification. Baluchies have many lingual parallelisms with Persian people, and religious difference among shia and sunni are important in political problems in this zone. Somethimg that are impressive in these divergent mobilities are long distance and economic deprivation in state that force people to merchandise smuggle and it controlled with totalism. This essay is about deliberation of totalism and eccentricity in Iranian people in local government constitute in baluchy nation. To reach this research target 328 of baluchy people in sistan Baluchistan state were chosen in tech stage sampling and with analyzing statistical datas these results were obtained. Researches show if local government constitute accentricity will decrease. Baluchy people are not following independent hoyt from Iranian hoyt. National politics in government cant find national correlation. Research show that baluchy people don’t trust government and they think politician don’t have enough competency and ability for solving their problems. There is no relation between knowledge and non-baluchy convergence and local government. There is no relation between economic database and local government. There is no relation between local hoyt convergence and gender of people, for example 80% of women propend to national government. And research show that is a relation between gender and local government and more than 80% of women propend to local government.