اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر صمیمیت زناشویی
- رشته تحصیلی
- مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45061;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1517ع
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- مریم زارع پور
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- پدید¬آمدن تعارض و اختلاف بین زن و شوهر امری طبیعی است. ماهیت تعاملی زوج¬ها، چنین اختلاف نظرهایی را ایجاب می¬کند. عدم توانایی زوج¬ها در حل مؤثر اختلافات و استفاده مکرر از روش¬های ناسالم حل مشکلات، مانعی حقیقی برای ایجاد و تداوم رابطه صمیمانه خواهند بود. لذا آموزش و اصلاح مهارت حل مشکل برای داشتن یک رابطه صمیمانه زناشویی لازم بنظر می¬رسد. بر¬این اساس، پژوهش حاضر با هدف "تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل¬مسئله بر صمیمیت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه تهران در سال 1388" انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیش¬آزمون و پس آزمون و گروه¬کنترل بود. بدین منظور 16 زوج (32 زن و شوهر) با روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و¬کنترل جایگزین شدند. صمیمیت زناشویی، متغیر وابسته و مهارت حل مسئله (به عنوان یک روش مشاوره¬ای)، متغیر مستقل این پژوهش بود¬؛که در شش جلسه یک ساعته طراحی و آموزش داده شد. مقیاس صمیمیت زناشویی تامپسون و واکر (1983)، برای ارزیابی صمیمیت¬کلی¬ زوج¬ها و پرسشنامه بررسی نیازهای صمیمیت باگاروزی (2001)، برای ارزیابی نیازهای صمیمیت در هشت بعد (عاطفی، روانشناختی، عقلانی، جنسی، فیزیکی، معنوی، اجتماعی- تفریحی، زیباشناختی) ابزارهای استفاده شده در پژوهش بوند. سرانجام داده¬ها با استفاده از نرم¬افزار spss و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بیانگر اثربخشی مهارت حل¬مسئله بر افزایش صمیمیت¬کلی زوج¬ها، و در ابعاد صمیمیت، افزایش در صمیمیت روانشناختی، عقلانی و فیزیکی بود. در سایر ابعاد صمیمیت زناشویی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه اینکه حل¬مسئله می¬تواند برای ارتقاء¬صمیمیت کلی، صمیمیت روانشناختی، عقلانی و فیزیکی به عنوان یک مهارت کارآمد، بکارگرفته شود¬که مورد بحث قرار گرفته است.
- Abstract
- All couples who live together face conflicts and problems. It is inevitable. The disability to resolve these problems efficiently and the use of destructive problem-solving styles are an obstacle for intimate relationships. Problem-solving is necessary for improving the couple’s marital intimacy. Using this method for training young couples can help reduce their problems and produce appropriate communication. The purpose of this study was to examine the effectiveness of problem-solving training on marital intimacy between married students at the University of Tehran in 2010. The research procedure was experimental with pre-test and post-test design and control group. The sample included 16 couples (32 subjects) that were selected goal-orientedly. They were placed randomly in experimental (8 couples) and control (8 couples) groups. The problem-solving skill was the independent variable and marital intimacy was the dependent variable. The experimental group was exposed to problem-solving training for six sessions. Measurement tools consisted of Intimacy Scale and Intimacy Needs Questionnaire. The findings were analysed with covariate. The results showed that problem-solving skill increased intimacy rate; psychological, intellectual and physical intimacy.