بررسی رابطه میان باورهای غیر منطقی با استرس ،افسردگی در دانش آموزان دختر و پسر کلاس دوم و سوم مقطع متوسطه شهر ملایر
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47699
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمد امیری
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی با استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر ملایر بود. از آنجا که دانش آموزان جمعیت عظیمی از افراد جامعه در حال پیشرفت امروزه را تشکیل می دهند و از طرفی آینده سازان هر کشوری را نسل جوان و نوجوان آن جامعه تشکیل می دهند لذا سلامت و بقاء جامعه در گرو سلامت نسل جوان و نوجوان آن است و با توجه به اینکه نیروی انسانی از عوامل مهم وتاثیر گذار در روند رشد وتوسعه هر کشوری است لذا توجه به وضع سلامت روحی و روانی این قشر عظیم باید یکی از مسائل مهم هر کشور بوده وبرنامه ریزی جهت این امر مهم صورت پذیرد. این تحقیق تحت عنوان(رابطه میان باورهای غیرمنطقی با استرس، اضطراب و افسردگی) انجام گردیده است. بدین منظور نمونه ای 200 نفری از بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ملایر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای بررسی باورهای غیرمنطقی این گروه از دانش آموزان از پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(IBT) استفاده گردید و برای بررسی میزان استرس، اضطراب وافسردگی از آزمونDASS-21 استفاده گردید. پس از اجرای آزمونها بر روی نمونه آماری اطلاعات و یافته های لازم جمع آوری گردید و برای تحلیل یافته های جمع آوری شده از روشهای آمار توصیفی وآمار استنباطی استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از آزمونهای همبستگی پیرسون و آزمونt برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که در انواع باورهای غیرمنطقی، میانگین نمرات دختران بیشتر از پسران بود. علاوه بر این در نمرات استرس، اضطراب و افسردگی نیز میانگین نمرات دختران بیشتر از پسران است. نتایج همچنین نشان داد که بین باورهای غیرمنطقی با استرس، اضطراب و افسردگی همبستگی مثبت وجود دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که می توان استرس، اضطراب و افسردگی را از روی باورهای غیر منطقی پیش بینی نمود. کلید واژه ها: باور غیر منطقی، استرس، اضطراب، افسردگی
- Abstract
- The purpose of this study is review the relationship between irrational beliefs with stress, anxiety and depression in high school student. Because student make a large population of today society people for developing country and young generation in each country make the future of that country so the important and survival of society is under the important of young generation. Furthermore manpower is one of influential and important factors in the process of growth and development in each country. So attention to the psychological and spiritual important of this large group should be of important problems in each country and planning should be done in this process. This study has been done under the title relationship between irrational beliefs with stress, anxiety and depression. For this purpose a sample of 200 people between high school students with a simple random sampling were selected. Jones irrational beliefs test (IBT) was used for reviewing irrational beliefs and DASS-21 test was used for reviewing the amount of stress, anxiety and depression. Necessary finding and data were collected after performing tests over statistical sample. Descriptive and inferential statistics methods were used for the analysis of collected findings. Pearson correlation test and T-test and multivariate analysis regression stepwise were used for analysis of data. Finding showed that marks averages from girls are more than boys in irrational beliefs, in grades averages stress, anxiety and depression also are more girls than boys. Result also showed that there is a positive correlation between irrational beliefs with stress, anxiety and depression. Also results showed that can predict stress, anxiety and depression on the