عنوان پایاننامه
بررسی نشانه شناسانه تصویر در سینما کیا رستمی با تکیه بر فیلم طعم گیلاس
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11305;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75244
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- فرنگیس سیاه پور
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی, بهروز محمودی بختیاری
- چکیده
- از آنجایی که این مباحث در سینمای ایران غالباً در حد نظریه بوده و چهارچوبی انتزاعی داشته است، تجزیه و تحلیل را درباره سینمای ایران به کار میگیریم. سینما در کشور ایران یک هنر وارداتی است و به دلیل نقص وسایل، کمبود آموزشها و در نتیجه آن نبود متخصصین آشنا به قواعد املایی این هنر و از همه مهمتر سرمایه، هرگز نمیتواند با سینمای مدرن، ثروتمند و تخصصی کشوری چون امریکا رقابت کند. اما نبوغ سینماگرانی چون کیارستمی و شهید ثالث در آنجاست که از همین کمبودها و مشکلات فنی برای ابداع سبکی از فیلمسازی استفاده کردند که زیباییشناسی آن به سرعت اعتباری جهانی کسب کرد. در سینمای کیارستمی زیباییشناسی رویکردگرا معطوف به یک سینمای مینی مالیستی است و ویژگیهای خاص فیلمسازی او و گستردگی نشانههای بصری ـ که در این پایاننامه بررسی میشود - در فیلم طعم گیلاس به اوج میرسد. انتخاب فیلم طعم گیلاس برای تحلیل نهایی به این دلیل است که این فیلم قابلیت بررسی در این رساله را با توجه به دلایلی که برشمردم دارد. همچنین به دلیل فقدان بررسی کامل روی سینمای کیارستمی (آثار کیارستمی در کریمی (1365) تا فیلم اولیها و در قوکاسیان (1375) تا فیلم 100ثانیهای برادران لومیر معرفی شده) ضمن تحلیل برخی آثار شاخص او در نظام نشانهشناختی، اطلاعات کاملی نیز ضمیمه فیلمها شده است.
- Abstract
- ندارد