ارتباط پنج عامل بزرگ شخصیت و فرایندهای خود شناختی با طبقه بندی توانمندی های خوی در روانشناسی مثبت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 456;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47624
- تاریخ دفاع
- ۱۷ خرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمدتقی تبیک
- استاد راهنما
- نیما قربانی
- چکیده
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت و فرایندهای خودشناختی در توانمندی های خوی بود. 315 دانشجو ( 227 مرد و 88 زن) از دانشگاههای مختلف تهران با تکمیل پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت ، خودشناسی انسجامی، بهوشیاری، خود مهارگری و توانمندی های خوی در این پژوهش شرکت کردند . همبستگی مثبت میان ابعاد شخصیتی و فرایندهای خودشناختی و توانمندی های خوی فرضیه های پژوهش بودند. سوالهای پژوهش عبارت بودند از : 1) از فرایندهای خودشناختی و پنج عامل بزرگ شخصیت، کدامیک، قدرت تبیین بیشتری از واریانس توانمندی های خوی را دارا است؟ 2) آیا فرایند های خودشناختی در تبیین واریانس توانمندی های خوی، در قیاس با پنج عامل بزرگ شخصیت، دارای اعتبار افزایشی هستند؟ یافته ها نشان دادند بین ابعاد شخصیت، فرایندهای خودشناختی و توانمندی های خوی همبستگی مثبت وجود دارد . همچنین ابعاد شخصیت قدرت تبیین بیشتری از واریانس توانمندی های خوی نسبت به فرایندهای خودشناختی دارند. با این حال، فرایندهای خودشناختی در پیش بینی توانمندی های خوی (کل) و همچنین در زیر مقیاس های توانمندی های شناختی، توانم ندی های هیجانی، و توانمندی های تعالی در مقایسه با عوامل شخصیتی، دارای اعتبار افزایشی بودند و فراتر از عامل های شخصیتی توان تبیین آن توانمندی ها را داشتند. واژگان کلیدی: توانمندی های خوی، پنج عامل بزرگ شخصیت، خودشناسی انسجامی، بهوشیاری، خود مهارگری، روان شناسی مثبت
- Abstract
- Abstract his study aimed to investigate the role of big five personality factors and self? knowledge processes in the character strengths. 315 students (227 male and 88 female) from different universities of Tehran participated in the study by filling out the following questionnaires: big five personality factors, integrative self? knowledge, mindfulness, selfcontrol, and character strengths. We predicted positive correlations between personality factors, self? knowledge processes and character strengths. The questions were: 1) which the self? knowledge processes, and big five personality factors, could better explain variances of character strengths? 2) Comparing to the big five personality factors, do the self? knowledge processes have an incremental validity to predict variances of character strengths? Results showed that there are positive correlations between personality factors, self? knowledge processes and character strengths. Personality factors more than the self? knowledge processes predicted character strengths. in predicting character strengths (total), and its cognitive, emotional, and transcendence subscales, self? knowledge processe has an incremental validity, and could explain those strengths beyond the personality factors. Key words: character strengths, big five personality factors, integrative self? knowledge, mindfulness, self? control, positive psychology. T