عنوان پایاننامه
جهانی شدن سفارشی شدن در تعامل انسان - رایانه، مطالعه ی موردی مرورگر فایر فاکس
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45730;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4161
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- صدرا خسروی
- استاد راهنما
- حمید عبداللهیان
- چکیده
- پایان نامه ی حاضر به مطالعه ی میزان و نحوه ی بازتاب و تامین نیازها و خواستهای فرهنگی کاربر در تعامل با رایانه یا میزان سفارشی پذیری فرهنگی تنظیمات تعامل انسان-رایانه می پردازد. یکی از خصایص فناوری های رسانه ای متعامل، امکان سفارشی کردن فضای تعامل بر مبنای نیازها و خواستهای کاربر است. منظور از سفارشی کردن، تغییر تنظیمات فنی یا ظاهری یک نرم افزار است. از میان انگیزه های متداول برای سفارشی کردن، میل و نیاز بر تغییرپذیری تنظیمات بافت فرهنگی تعامل بر اساس مشخصات فرهنگی کاربر است؛ بافتی که نحوه ی تعامل انسان-رایانه (از جمله امکانات و محدودیتهای سفارشی کردن) را برای کاربر تعریف و تعیین می کند. در این پایان نامه چنین مفروض گرفته شده است که بافت تعامل انسان-رایانه به شدت متاثر از بافت فرهنگی ارتباطات با وساطت رایانه است و از این رو، با فرصتها و تهدیدهایی روبروست که فرآیند جهانی شدن پیش روی بافت ارتباطات با وساطت رایانه قرار می دهد. من، فرآیندی را که سفارشی کردن تنظیمات تعامل را مقید به رعایت مختصات بافت فرهنگی ارتباطات با وساطت رایانه می کند، جهانی شدن سفارشی شدن در تعامل انسان-رایانه نامیده ام و کوشیده ام با داده هایی که به روش آزمونهای کاربردپذیری و مصاحبه ی عمقی با متخصصان انجام داده ام، مسئله ی جهانی شدن سفارشی شدن در تعامل انسان-رایانه را به طور اختصاصی درباره ی ویژگیهای سفارشی شدن رابط کاربری نرم افزار مرورگر اینترنتی فایرفاکس عملیاتی کرده و تحلیل کنم. این پایاننامه کمک می کند درک کنیم سازوکارهای سفارشیپذیری تعامل انسان-رایانه، بیشتر متمایل به خاصگرایی یا عامگرایی فرهنگی است که بر این اساس، می توانیم پیشبینی کنیم فرهنگ کاربری رایانه بیشتر به سمت جهانیشدن میل دارد یا شخصیشدن.
- Abstract
- This master thesis studies the level and the quality of reflection and preparation of users’ cultural needs and requests, i.e. the level of cultural customizability of human-computer interaction settings, while people are interacting with computers. One of the features made possible in interactive media technologies is their facilities for customization of the context of interaction in accordance with users’ needs and requests. Customization is defined as changing technical and/or figural aspects of a software system. One of the most prevalent motives for customization is tendency and necessity for changing the settings of the cultural context of human-computer interaction on the basis of the users’ cultural specifications. This context both defines and determines mode of human-computer interaction, including facilities and constraints for customization. In the current master thesis, it is presumed that the context of human-computer interaction is intensely influenced by the cultural context of computer-mediated communications; therefore, it is in exposure to opportunities and threats of the context of computer-mediated communications, which is influenced by the process of globalization. By coining the term of globalization of customization in human-computer interaction, I am pointing to the process that limits the customization of interaction settings in order to meet the restraints of the specifications of the cultural context of computer-mediated communications. Having collected data via performing usability tests, and also arranging deep interviews with interaction design experts, I tried to operationalize and analyze the problematic of globalization of customization in human-computer interaction, principally concerning the customizability of the user interface of Firefox web browser. This thesis helps us to understand whether the mechanisms of customization of interaction are chiefly inclined to cultural particularism or cultural universalism. And co