عنوان پایاننامه
نقد و بررسی نسبت فرهنگ و نظام آموزش و پرورش با تاکید بر دیدگاه نخبه گرایان فرهنگی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34001;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1207ع
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۸۵
- استاد راهنما
- فاطمه زیباکلام مفرد
- دانشجو
- محمدمهدی صفری
- چکیده
- اگر مسائل دو حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش را در ارتباط با یکدیگر بررسی کنیم، ترکیبی پیچیده را بوجود می آورد. رویکردهای متفاوتی در قبال فرهنگ و آموزش و پرورش وجود دارد. «نخبه گرایان فرهنگی»رویکردی ارزشگذارانه به فرهنگ دارند. نخبه گرایی فرهنگی از آرنولد آغاز می شود و با الیوت، لوئیس، بنتاک، بلوم و اسکروتن مییابد.آنها اعتقاد دارند به هنگام انتقال فرهنگ با ارزشگذاری فرآورده های فکری و هنری بشر، باید به انتقال موثّر آنهایی پرداخت که موجب فرهیختگی افراد می شود. آرنولد وظیفه نظامهای آموزشی را فراهم کردن موقعیّتهای آموزشی برای آحاد جامعه میداند تا با «بهترین اندیشه ها و گفته های بشری» آشنا شده و به کمال برسند. این آشنایی در سایه خردباوری و دین باوری بدست می آید. الیوت گروه برگزیده را در جامعه ضروری میداند تا به تولید فرآورده های فرهنگی متعالی بپردازند. به نظر او فرهنگ برتر هست که به زندگی ارزش زیستن میدهد. دولت باید به تقویت افراد شایسته بپردازد تا با پرورش استعدادهای خود این فرآورده ها را بوجود بیاورند. بنتاک و لوئیس به جوامع صنعتی و فرهنگ توده ای که محصول آن است،نگاهی انتقادی دارند. به اعتقاد آنان گسترش عمومی آموزش و پرورش، باعث بروز فرهنگ توده ای گشت. حال باید ضمن مبارزه با آثار فرهنگ توده ای به پرورش فرهنگ برتر برای افراد مستعد بپردازد و به تقویت فرهنگ مردمی اصیل برای عامه مردم بپردازد. اما انتخاب آثار برتر محتاج قضاوت ارزشی است. این امر، انتخاب، را مشکل میسازد. تردیدهایی نیز به این ادّعای نخبه گرایان که مطالعه آثار برتر میتواند دانش یادگیرندگان را افزون کند وارد میباشد. نبودن نمونه های عملی که بصورت کنترل شده و با مطالعه آثار برتر به ویژگیهای قابل توجهی دست یافته اند و وجود نمونه های عکس ادعای آنان، از اشکالات وارد بر آنها میباشد.
- Abstract
- If we consider the problems of culture and education in relation together, they will make a complex phenomenon. There are different approaches to culture and education. For instance, elitists have a evaluative approach towards them. Elitism begins with Arnold and continues with Eliot, Louis, Bloom and Scruton. They believe that in transference of culture, while valuing men's artistic products, we must try to pass those things that educate people. Arnold considers it as the task of educational systems to arrange educational conditions for entire society. So that they are familiar with "the best that has been thought and known in the world current everywhere" .This familiarity is achieved through Hebraism and Hellenism. Eliot sees elect group as an integral part of society in production of higher cultural products. He believes that it is the higher culture which makes life valuable. Government must try to back worthy people to develop their talents and create these products. Bentock and Louise have a critical eye on industrial societies and popular culture as their products. According to them, popularization of education resulted in its popular culture. Thus, while confronting its effects, government should try to develop a high culture for the talented and reinforce folklore. However, the selection of master pieces requires ideological judgment and the selection difficult. Also, there are some doubts about this claim of the elitists that reading master pieces results in greater knowledge for the learners. Absence of practical examples of those who achieved remarkable characteristics through the study of master pieces or vice versa is one of their shortcomings.