عنوان پایاننامه
مقایسه مهارت های زبان شفاهی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در دو نظام فراگیر و استثنایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1557ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46369
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- آذین تیرگری
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- این پژوهش با هدف مقایسه توانائی زبان شفاهی دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق در دو موقعیت آموزش فراگیر و استثنایی در قالب یک طرح پس رویدادی انجام شد. از دو جامعه دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق در پایه های چهارم و پنجم مقطع ابتدائی نظام آموزشی فراگیر و نظام آموزش استثنایی شهر تهران نمونه شامل 15 دانش آموز ناشنوای شاغل به تحصیل در مدارس ناشنوایان و 15 دانش آموز ناشنوای مدرسه فراگیر انتخاب شد. و آزمون رشد زبان(Told) در مورد آنها اجرا شد (حسن زاده و مینایی، 1381). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری داده ها نشان داد یافته که تفاوت بین میانگین دو گروه در حیطه های دایره لغات و توانائی تقلید جمله معنادار نیست. اما در حیطه توانائی تولید کلمه دانش آموزان مدارس فراگیر نسبت به دانش آموزان مدارس استثنایی به گونه ای معنادار در سطح بالاتری قرار دارند. بنابراین نوع نظام آموزشی عاملی است که تأثیر نسبی بر رشد زبان در دانش آموزان ناشنوای عمیق داشته است به این معنی که این گروه از دانش آموزان به لحاظ تولید کلمه نسبت به همسالان خود در مدارس ناشنوایان از سطح توانمندی بالاتری برخوردار هستند در صورتیکه به لحاظ توانمندی های تقلید جمله و دایره لغات بین این دو گروه از دانش آموزان تفاوتی وجود نداشت.
- Abstract
- This research has been conducted in order to examine the relationship of students' oral language abilities with their deep hearing injuries within general and exceptional education systems. The study was carried out in an ex-post facto design. The sample consisted of 30 fourth- and fifth-graded students with hearing problems; 15 deep-hearing-injured students from deaf schools and 15 deaf students from general schools. Language Development Test (TOLD)(Hassanzadeh and Minayie, 2001) was applied to collect data. Multivariable variance analysis showed that there is no statistically significant difference between means of two groups in word span and sentence imitation. In word production, however, general schools' students showed more ability than the other group. Therefore, it could be concluded that type of education system might be an effective factor on language development of deep deaf students. In other word, general system students own better knowledge of word production in comparison with exceptional ones while sentence imitation and word span were not significantly different between two groups.