عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر در مانگری رفتاری -حرکتی در کاهش فزون کنشی کودکان بانشگانگان نقض توجه فزون کنشی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1598ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47844
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهام محمودی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان رفتاری – حرکتی در کاهش نشانه های اختلال در بین کودکان دختر مبتلا به ADHD، در قالب یک طرح آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل همراه با پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفته است. نمونه مورد بررسی شامل 18 نفر (8 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) و به روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان دختر 6 تا 11 ساله ای که به مراکز تخصصی شهر شیراز مراجعه و تشخیص ADHD دریافت کرده اند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. داروی مورد استفاده هر دو گروه (در صورت مصرف)، زیر نظر روانپزشک ثابت، ریتالین بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از دو آزمون دقت سنج تولوز – پیرون و فرم بلند مقیاس تجدید نظر شده رتبه بندی والدین کانرز، قبل و پس از اجرای مداخله درمان رفتاری – حرکتی استفاده شد. در فاصله بین پیش آزمون وپس آزمون، افرادگروه آزمایش به مدت 16 جلسه (16 ساعت)، هفته ای دو جلسه، زیر نظر درمانگر تحت درمان رفتاری – حرکتی قرار گرفتند. جهت پاسخ به سؤال های پژوهش روش های آماری Uمان – ویتنی، t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس به کار گرفته شده اند. نتایج حاکی از این است که نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی – تکانشگری، به عنوان نشانه های اصلی ADHD، در اثر درمان رفتاری – حرکتی به صورت معناداری کاهش یافته اند. همچنین، نشانه های مربوط به بیقراری، مقابله جویی، مشکلات شناختی، اضطراب و شرم، مشکلات اجتماعی و مشکلات روان تنی، به عنوان مشکلات همراه این اختلال، نیز کاهش معنادار پیدا کرده اند.امّا نشانه های کمال گرایی و نااستواری هیجان دست نخورده باقی مانده اند همچنین مشاهده شد که تأثیر پذیری نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی – تکانشگری از درمان رفتاری – حرکتی یکسان بوده است. آنچه از نتایج پژوهش برمی آید قابلیت به کارگیری درمان رفتاری – حرکتی در کاهش نشانه ها و بهبود اختلال کمبود توجه، بیش فعالی و مشکلات همراه با آن است. انجام پژوهش های بعدی که ارزیابی های عملکرد تحصیلی را نیز در بر گرفته و به صورت مقایسه ای بین درمان رفتاری – حرکتی و درمان های مختلف انجام شود به بسط و تعمیم نتایج این پژوهش کمک خواهد کرد. کلید واژه ها: اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، درمان رفتاری – حرکتی
- Abstract
- Abstract Present thesis which is a 2-group experimental study with pre-test and post-test, has been accomplished to investigate the influence of Motor-Behavior Therapy on decreasing symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder. It aims to examine the possibility of usingl Motor-Behavior as a therapy for ADHD. The sample group consists of 18 male children (8 in experimental group & 10 in control group) between the age of 7 to 12, who have visited specialists in Shiraz clinics and has been diagnosed under ADHD. They have been chosen by available sampling (vulnerable) and been placed randomly in the research groups. In case of medication, they have been taking just Ritalin. Toulouse-Pieron test for concentration and long form of Conners’ Parent Rating Scale-Revised has been taken before and after the treatment (Motor-Behavior). In between, the experimental group participated in 16 sessions (16 hours) of Motor-Behavior, twice a week, supervised by a trainer. To answer the research questions, data was analyzed by Mann-Whitney U-test, paired and independent sample t-test and ANCOVA statistical methods. Results show that core symptoms of attention-deficit and hyperactivity-impulsivity were decreased significantly as the result of Motor-Behavior. Also, there was a significant decrease in comorbid symptoms which refer to restlessness,opposition, cognitive problems, anxiety and shyness, social problems and psychosomatic problems. But, symptoms of perfectionism and emotional lability stayed constant. Symptoms of attention-deficit and hyperactivity-impulsivity were affected the same by Motor-Behavior with no significant difference. According to the results, the use of Motor-Behavior would be beneficial for amelioration and decreasing symptoms of ADHD. Further researches to assess academic performance as well and compare other treatments with Motor-Behavior, would help the generalization and expansion of this results. Keywords: ADHD, Motor-Behavior therapy .