عنوان پایان‌نامه

مقایسه تونل های تکی و دوقلوی راه



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه تونل های تکی و دوقلوی راه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1127.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38214
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مرداد ۱۳۸۷
    دانشجو
    علی کارگر
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    تونلهای راه برحسب نوع مسیر به دو گروه تونلهای یک‌طرفه و دوطرفه تقسیم می‌شوند. در بزرگراه‌ها با توجه به تعدد خطوط عبور، از دو نوع تونل، شامل : تونلهای دوقلو (دارای دو مقطع کوچک مجزا با جریان یک‌طرفه) و تونل‌های تکی (دارای مقطع بزرگ با جریان دوطرفه)، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه هزینه‌های احداث تونلها در مقایسه با راههای معمولی زیاد می‌باشد، لذا انتخاب نوع تونل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هزینه ساخت تونلها، عمدتا وابسته به مقطع عرضی، طول تونلها، میزان حائل موردنیاز جهت پایدارسازی مقطع و سیستم‌های تهویه می‌باشد. به همین منظور در این پایان‌نامه، مقایسه‌ای بین تونلهای تکی و دوقلو در برخی از موارد فوق انجام شده است. در بحث تعیین میزان حائل، با فرض حفاری در توده سنگ درزه‌دار، ابتدا توده سنگی با مشخصات ثابت به عنوان توده سنگ مبنا در نظر گرفته شده است. سپس با تغیر خصوصیات درزه‌ها، با استفاده از نرم‌افزارها Roclab، تأثیر آنها در سنگ مبنا درنظر گرفته شده است. بر این اساس، وضعیت‌های مختلفی برای توده سنگ حاصل می‌شود. در ادامه با حفاری تونلها در وضعیتهای مختلف، با استفاده از روش تجربی Q (در قالب منحنی‌ها و جداول) و روش عددی اجزاء مجزا (در قالب نرم‌افزار UDEC)، مقدار حائل موردنیاز جهت پایدارسازی تونلهای تکی و دوقلو برآورد شده است. برای مقایسه تونلها در موضوع تهویه، محور ترافیکی تنگه سعادت شهر سه راهی ابرکوه و بالعکس، به عنوان محور مورد مطالعه درنظر گرفته شده است. با توجه به میزان ترافیک موجود در این محور، براساس استانداردهای کشورهای مختلف، ضرورت انجام تهویه مکانیکی در تونلها، برای 20 سال آینده، بررسی شده است. ملاحظه می شود با احداث تونلهای تکی و دوقلو به طول 1200 متر در این محور، استفاده از دستگاههای مکانیکی جهت تهویه تونلها ضروری است. بر این اساس، با انتخاب سیستم تهویه طولی در قالب بادبزن‌های سقفی، تهویه تونلها مورد بررسی قرار گرفته است.
    Abstract
    Road tunnels are divided in two groups, nemely one direction and bidirection tunnels. On highways, based on the number of the lanes two kinds of tunnels including twin tunnels (With two separate small sections with a one direction traffic ) and single tunnels (with a large section and bi direction traffic ) are used Since the costs of tunnel construction in comparison with ordinary roads are high therefore choosing the kind of the tunnel is very significant costs are maninly a function of the tunnel cross section, the length of the tunnel, the required support for the tunnel stability and ventilation of the tunnel In the present study a comparison between the single and twin tunnels in relation to the above parameters is made As to the determination of the support extent, by assuming the excavation of jointed rock mass firstly a mass of rock with certain joints was considered as the base rock mass then with changing the characteristics of the joints the effects of such changes on the base rock was evaluated using RocLab software Thus different conditions for the rock mass were produced then with the excavation of the tunnels in different conditions, using the empirical approach of Q-system and the numerical method of distinct elements (in UDEC format) the required support extent for stability of the single and twin tunnels were estimated. To compare the tunnels in relation to ventilation, the road of Sa adat shahr-Abarkouh junction & vice versa was considered as the case study. According to the traffic volume in this axis based on the standard of different countries, the need for mechanical ventilation in tunnels, was examined and the number of fans required in the single tunnel and twin tunnels were compared.